EKSPLOSIV ØKNING: Troms fylkeskommune slår fast i sin klimastrategi for 2015–2025 at mens nasjonal transport representerer 25–30 prosent av alle utslipp, så er den 50–60 prosent i nord, og sterkt økende på grunn av en eksplosiv vekst i sjømatnæringene, skriver innsenderen og etterlyser videre togutbygging fra Bodø. Foto: Shutterstock
EKSPLOSIV ØKNING: Troms fylkeskommune slår fast i sin klimastrategi for 2015–2025 at mens nasjonal transport representerer 25–30 prosent av alle utslipp, så er den 50–60 prosent i nord, og sterkt økende på grunn av en eksplosiv vekst i sjømatnæringene, skriver innsenderen og etterlyser videre togutbygging fra Bodø. Foto: ShutterstockVis mer

Debatt: Nord-Norgebanen

Som en samlet global kunnskaps-verden sier det: «Act now, you idiots!»

FNs klima-alarm krever jernbane i nord innen 2030

Meninger
Einar Sørensen.
Einar Sørensen. Vis mer

Klimapanelet i FN trakk i nødbremsen mandag 8. oktober om katastrofen som nå er bare en halv varmegrad og 12 år unna. Som en samlet global kunnskapsverden sier det: «Act now, you idiots!»

Det er ille for de arktiske strøk der krisen utvikles to-tre ganger raskere enn i resten av verden. Nå må vi finne løsninger og det straks. I Nord-Norge har vi en slik plan.

Svaret er Tromsbanen fram til Tromsø innen 2030, det samme årstall som FN krever for klimakutt. Vi kunne ønske en jernbane fra nord til sør i hele Nord-Norge, men det eneste realistiske alternativ innen 2030 er Tromsbanen Narvik -Tromsø og sidearm Narvik- Harstad.

Dessverre er klimasaken underkommunisert. Heller ikke i innspillsmøtene om jernbane nord for Fauske som Jernbanedirektoratet nå gjennomfører er klima noen stor sak.

Skulle det være noen tvil, så kan ikke regjeringens klimamål oppnås i et Nord-Norge totalt avhengig av veibasert transport. Troms fylkeskommune slår fast i sin klimastrategi for 2015–2025 at mens nasjonal transport representerer 25–30 prosent av alle utslipp, så er den 50–60 prosent i nord, og sterkt økende på grunn av en eksplosiv vekst i sjømatnæringene.

Det er utenkelig å stanse transport i Nord-Norge enn si utbygging av sjømatnæringene. Men skal regjeringen innfri FNs klimakrav så blir det bare i Sør-Norge, kombinert med store klima-avgifter på transport pluss kjøp av fripass for klima utenlands.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er selvsagt helt umulig. Vi kan ikke dele landet inn i soner der Nord-Norge er fritatt for utslippsregningen. Problemet er hvilke løsninger er det i en landsdel der det ikke finnes alternativer verken for luftfart enn si bruk av store og små kjøretøyer på veiene.

Den eneste vei ut av dette klima-uføret er jernbaneutbygging, og transportløsningene i landsdelen må planlegges i samsvar med dette. Nasjonen Norge har ikke noe annet valg.

La oss også slippe utsagn om at dette har vi ikke råd til. Det er nok å se på Havbruksfondet der regjeringen for inneværende år har delt ut 2,7 milliarder kroner til fylkeskommuner og kommuner engasjert i sjømatnæringen. Beløpet representerer 80 prosent av overskuddet ved vekst i næringen. Staten tar selv 20 prosent av dette overskuddet. Den andelen kan staten låse fast til jernbane i nord, fordi dette er en utgift til fremme av egen inntekt ved at moderne transport muliggjør framtidig vekst.

Planlegging må framskyndes slik at vi i 2030 kan ønske toget velkommen til Tromsø. Neste trinn er en fullstendig oppgradering av Nordlandsbanen fra sør til nord.

Kravene fra Nord-Norge er dessverre ikke tatt alvorlig verken av de politiske partier og toneangivende kretser i sør. Ja, til og med naturvernorganisasjonene holder kjeft i ei tid da lastebiltrafikken bare øker og øker.

Denne tausheten er fra nå uakseptabel. De tause er dermed også medskyldige i en ødeleggende utvikling som våre barn og barnebarn vil forbanne oss for at vi ikke gjorde noe med til tross for at vi hadde mulighetene.