Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Nobelprisen i litteratur

Som en sjuk vits

Årets nobelpris viser at Svenska Akademien gir faen i hva alle andre måtte mene. Det fører dem enda dypere ned i sumpen.

SISTE: Nobelprisen i litteratur for 2018 og 2019 går til polske Olga Tokarczuk og østerrikiske Peter Handke. Video: NTB/Scanpix. Vis mer
Kommentar

Det brenner i parnasset, men Svenske Akademien klarer ikke å finne nødutgangen. Årets nobelpriser i litteratur, til polske Olga Tokarczuk og østerrikske Peter Handke, er en langfinger i fleisen på alle som trodde at Svenska Akademien hadde lært noe som helst av fjorårets skandaler.

Mulighetene for forsoning lå foran dem som bløtkake på bursdagsfest. Etter fjorårets metoo-skandale, maktkamper, anklager om lekkasjer og anklager om økonomisk mislighold, kunne det bare gå oppover. Den såkalte «kulturprofilen» er bak lås og slå, dømt til to års fengsel for voldtekt. Kona hans er betalt ut av det gode selskap. Riktignok er Sara Danius, prisens «ständige sekreterare», som nærmest fikk heltestatus da hun forsøkte å rydde opp, også ute. Og Horace Engdahl, maktspilleren, renkemakeren, den svenske kulturmannen i egen høykulturelle person, er forsatt inne. Men nå hadde de altså sjansen til å motbevise anklagene om at de var oppblåste, selvopptatte og kulturnærsynte blærer, som satt og knuget på sine behagelige posisjoner og eldgamle privelegier. Ordet pamp er nesten for formildende, med tanke på omdømmekrisen Svenska Akademien satt igjen med da skandalestøvet la seg i fjor.

Men istedet for å lytte til kritikken, er det som om de har lyttet til kritikken og bestemt seg for at de i hvert fall ikke skal lytte til kritikken. De gir beng. Og de gnir det inn.

Det er fire grunner til at jeg tolker utdelingen på denne måten:

1. Etter metoo-skandalen var det uunngåelig at en, eller begge, prisene skulle gå til en kvinne. Olga Tokarczuk var forhåndsfavoritt og en verdig vinner. Peter Handke ble gjerne ansett som for kontroversiell til å kunne stikke av med prisen. Så kontroversiell at en tildeling vil stille alt annet i skyggen. Også Tokarczuk.

Det er som en sjuk vits.

2. Fram til nå har bare 14 kvinner fått Nobelprisen i litteratur. Hvorfor ikke gi begge prisene til en kvinne i år? Køen med kvalifiserte kvinner er tross alt ganske lang. Men Svenske Akademien ville aldri funnet på noe sånt. Handke-forlegger Eirik Bø forklarte det godt da Dagbladet ringte for å gratulere med prisen: «Jeg tenkte innerst inne at Akademien ikke ville klare å gjøre noe så opplagt som å gi prisen til to kvinner, men heller velge en kontroversiell mann». Hvorfor ikke? Jo fordi: «Jeg trodde vel ikke at de ville være så politisk korrekte.»

Redselen for å være politisk korrekt veier åpenbart tyngre enn både rekken med kvalifiserte kvinner og muligheten for forsoning.

3) I debatten rundt Akademien har det vært påpekt at de fleste prisene har gått til europeiske eller amerikanske forfattere. Dette er en kritikk de glatt valgte å overse. I år igjen.

4) Og så er det selve Peter Handke, selvfølgelig. Men det er en annen debatt.

Den Svenske Akademien var i krise i hele fjor. Den 233 år gamle institusjonen var i ferd med å kollapse, blant annet på grunn av en inngrodd tiltro til egen suverenitet og forakt for strømninger utenfra.

Parnasset står i brann. Men i stedet for å få hjelp utenfra, har den Svenske Akademien satt seg tett sammen i den fornemme peisestua og lagt mer ved på ilden.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media