Slaktes: Den nye Astrup Fearnley-museet falt ikke i smak hos The Guardians kunst -og arkitekturskribent. 
Foto: Jørn H. Moen / Dagbladet
Slaktes: Den nye Astrup Fearnley-museet falt ikke i smak hos The Guardians kunst -og arkitekturskribent. Foto: Jørn H. Moen / DagbladetVis mer

«Som et bankhovedkvarter, med lobby-kunst fra et reklamebyrå»

Det nye Astrup Fearnley-museet slaktes i britisk storavis.

For litt over en måned siden ble det nye Astrup Fearnley-museet Tjuvholmen i Oslo åpnet med brask og bram.

Bygget er tegnet av den verdenskjente arkitekten Renzo Piano, som blant annet står bak Pompidou-senteret i Paris og Potsdamer Platz i Berlin.

Slaktes av The Guardian Men ikke alle er like begeistret for det som har blitt omtalt som «Oslos nye praktbygg».

Oliver Wainwright i den britiske avisa The Guardian har besøkt museet, og under overskriften «Et merkelig sjelløst sted», hamrer han løs både mot bygget og kunstsamlingen.

- I teorien har det alle ingredienser som skal til for å gjøre det til et attraktivt sted for en solfylt ettermiddag. Med det er noe som ikke helt stemmer, skriver han.

- Minner om et bankhovedkvarter Han liker heller ikke hvordan Pianos fasinasjon for båter har gitt bygget et maritimt utrykk.

- Det er et kjent uttrykk, men fremkaller den glatte følelsen av forretningsbygg og luksusyatchter, skriver han, og videre at det hele minner om et atrium i et bankhovedkvarter.

- «Lobby-kunst» - Mange av rommene føles som korridorer som ble til overs, som om du går forbi kunstverk på vei til toalettet, skriver han.
Og akkurat dette mener Wainwright er passende for Astrup Fearnley-samlingen, som han sammenligner med «lobby-kunst» du kan forvente å finne i foajeen hos et reklamebyrå.

Det er mulig Wright har bitt seg merke i prislappen på bygningen, 700 millioner, eller at den søkkrike Selvaag-familien står for finansieringen. Uansett konkluderer han med at Astrup Fearnley-museet ikke akkuret er et sted for grasrota.

- Blåskjortete kulturkapital - Det er mulig det (museet, journ. anm) er nok til å skape overskrifter i lokalpressen og tiltrekke seg den ønskede målgruppen, men denne bygningen er det ubekvemme produktet av kunst, arkitektur og big buisness: En skreddersydd konvolutt som dekker en livløs oppsamling av blåskjortete kulturkapital, avslutter Wainwright.

Dagbladet har ikke lykkes i å komme i kontakt med noen som vil kommentere saken ved Astrup Fearnley-museet.

Praktbygg?: Renzo Pianos nye bygg på Tjuvholmen er døpt «Oslos nye praktbygg». The Guardian mener det heller minner om et sjelløst bankhovedkvarter. 
 
Foto: Jørn H. Moen / Dagbladet
Praktbygg?: Renzo Pianos nye bygg på Tjuvholmen er døpt «Oslos nye praktbygg». The Guardian mener det heller minner om et sjelløst bankhovedkvarter. Foto: Jørn H. Moen / Dagbladet Vis mer