«Som et Rednex fra helvete»

Gebhardt forener thrashmetal og banjo.

Foto: Anders Grønneberg
Foto: Anders Grønneberg Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

||| EP: Håkon Gebhardts offentlige banjokarriere startet på andresporet på Motorpsychos nyaktuelle «Timothy's Monster», «Trapdoor».

Både før og etter Motorpsycho-exiten i 2005 (Gebhardt gjorde et gjestecomeback på Øya i år) har han klimpret på femstrengeren i ymse sammenhenger, oftest i en lun og ordentlig country/folk-setting sammen med Martin Hagfors, men også i kulissene til Elisabeth Andreassen og Ida Jenshus.

Defender er et idémessig frislipp slik sett, hvor ideen synes å være mash-ups av thrash metal og lo-fi americana, kombinert med innfallspreget bruk av lydklipp og effekter. Thrashgrass, som han selv kaller det.

Noveltyaspektet er påtakelig når metalgryntevokalen «omfavner» en bluegrassaktig trudelutt på det innledende tittelsporet, og etter hvert degenererer til en slags akustisk skranglethrash, som et Rednex fra helvete eller noe - hvilket er like mye en anbefaling som en advarsel, når det er sagt.

Gjennomføringsmessig faller brikkene på plass i enkelte passasjer her og der, og glimtet i øyet er der hele veien, men veien fra idé til perfekt symbiose synes lang og tornefull.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer