NORSK? Nå må vi ta oss sammen og slutte å sette likhetstegn mellom det å være norsk og å tro på kristendommen, skriver innsenderen. Foto: Berit Keilen / NTB Scanpix
NORSK? Nå må vi ta oss sammen og slutte å sette likhetstegn mellom det å være norsk og å tro på kristendommen, skriver innsenderen. Foto: Berit Keilen / NTB ScanpixVis mer

Debatt: Skolegudstjenester

Som med KRLE-faget går regjeringen «ett steg fram og to tilbake»

Staten oppfordrer alle skoler til å holde skolegudstjenester, men fjerner kravet om aktiv påmelding. Det står dessverre til karakteren stryk.

Meninger

Desember nærmer seg med stormskritt, og da er det selvfølgelig på tide å starte årets debatt om skolegudstjenestene i dette landet.

Regjeringen har i år vært så forutseende at de rett før startskuddet har kommet med en helt ny veileder for hvordan skoler kan arrangere skolegudstjenester. Den nye utgaven inneholder ikke mindre enn en varm oppfordring om å legge til rette for at elever skal kunne delta på gudstjenester, lesestund som alternativt opplegg og den er selvfølgelig rensket for enhver hinting om aktiv påmelding.

Akkurat som med KRLE-faget går altså regjeringen for strategien «ett steg fram og to tilbake» i denne saken også.

Selve konseptet skolegudstjeneste er egentlig ganske absurd om du tenker litt over det. Den norske staten oppfordrer skoler til å ta med barn på religionsutøvelse i én enkelt utvalgt religion. Jeg lurer veldig på om Erna Solberg hadde vært like ubegrenset positiv om det var et hinduistisk tempel man tok med elevene til for å be.

Det er en fin ting at elevene i norsk skole skal lære om norsk kultur og tradisjon, men er virkelig det å splitte elevene etter religiøs overbevisning den optimale måten å gjøre det på? Nei, nå må vi ta oss sammen og slutte å sette likhetstegn mellom det å være norsk og å tro på kristendommen.

Si nå likevel at staten skulle finne ut at dette er en god idé. I så fall må vel det absolutte minimum være at man aktivt må melde seg trosutøvelsen? Nei da, ikke ifølge veilederen. Der den forrige versjonen etter mye mas til slutt oppfordret til å ha aktiv påmelding til både gudstjenesten og det alternative opplegget, velger man i denne nye utgaven å fjerne ethvert hint om dette.

Noen har med andre ord tenkt at den beste løsningen er at de som ikke svarer verken det ene eller andre blir dratt med til kirken. Å kalle dette to likt presenterte alternativer er vel i beste fall upresist.

Litt skryt skal politikerne likevel til slutt få. Denne veilederen for skolegudstjenester er i det minste opptatt av at det alternative opplegget skal være et likeverdig pedagogisk opplegg. Ikke at det ikke var nevnt før, men de er i hvert fall tydelige på det nå også. Kanskje kan vi faktisk håpe på at de som velger å ikke delta i gudstjenesten får et noenlunde godt opplegg, i motsetning til Jansløkka barneskole der det alternative opplegget var å lese juleevangeliet.

Den nye veilederen for skolegudstjenester bommer egentlig på det meste, og strøk den eneste delen som det var viktig at ble stående. Siden eksamenstida nærmer seg for oss studenter tillater jeg meg å sette karakter på regjeringens arbeid, og her har jeg dessverre ikke noe annet valg enn å gi stryk.