Feil fokus i skolen: Målet må være at skolen skaper lærelystne og nysgjerrige elever, ikke at de er mentalt utslitte på grunn av alle prøvene, skriver Tale Pleym. Foto: Privat.
Feil fokus i skolen: Målet må være at skolen skaper lærelystne og nysgjerrige elever, ikke at de er mentalt utslitte på grunn av alle prøvene, skriver Tale Pleym. Foto: Privat.Vis mer

Som mor spør jeg hvordan alle prøvene vil påvirke min sønn

Fokuset på resultater er ikke til det beste for barna våre.

Meninger

Jeg har akkurat sett «Hvem vinner?», en dokumentar om Osloskolen. Et barn i filmen er redd for å miste venner hvis hun gjør det dårlig på prøvene. En annen gruer seg til å få igjen resultatene på prøver fordi en stemme inni hodet sier «jeg får det ikke til». Fokuset på resultatene, i stedet for innholdet i fagene de skal lære, gjør meg kvalm. Jeg er forbanna og trist.

Min eldste sønn har i dag sin femte dag i 1. klasse. Som mor spør jeg hvordan alle prøvene i Osloskolen vil påvirke min sønn? Som lokalpolitiker tenker jeg at fokuset på prøver, med øving på prøver, gjennomføring av prøver, gjennomgang av resultater, at barna skal evaluere seg selv kontinuerlig, er fullstendig galt. Jeg vil at lærerne skal ha tid til å se hvert enkelt barn, og tid nok til å lære alle barna i klassen pensumet i alle fag (ikke bare de fagene som barna har prøver i).

Målet må være at skolen skaper lærelystne og nysgjerrige elever, ikke at de er mentalt utslitte på grunn av alle prøvene. For å nå dette målet trengs det flere lærere og færre prøver.

Vekk med Osloprøvene og inn med norm for antall elever per lærer!


Lik Dagbladet Meninger på Facebook