Sommarøy-ildsjel ut mot Innovasjon Norge: - For svake

Kjell Ove Hveding var sentral i den omstridte kampanjen om «tidløse» Sommarøy. Nå langer han ut mot pressen - og mener Innovasjon Norge burde vært mer rakrygga.

PROMO: Historien om «tidløse» Sommarøy gikk verden over. Her river kampanjedeltaker Kjell Ove Hveding (andre fra venstre) klokka i filler sammen med andre lokalpatrioter. Nå er han kritisk til både pressen og Innovasjon Norge. Foto: Innovasjon Norge
PROMO: Historien om «tidløse» Sommarøy gikk verden over. Her river kampanjedeltaker Kjell Ove Hveding (andre fra venstre) klokka i filler sammen med andre lokalpatrioter. Nå er han kritisk til både pressen og Innovasjon Norge. Foto: Innovasjon NorgeVis mer

Kritikken har haglet mot Innovasjon Norge siden det ble avslørt at historien om tidløse Sommarøy var en nøye regissert PR-kampanje.

Sommerøy-ildsjel Kjell Ove Hveding har hatt en sentral rolle i stuntet. Han er deleier i Arctic Hotel Tromsø og Sommarøy Cruise AS, men avviser at han har hatt økonomiske interesser i kampanjen.

Han hevder han bare har hatt idealistiske motiver, og at hans eneste drivkraft har vært å rette fokus mot forvaltning av tiden og hvordan befolkningen på Sommarøy lever under midnattssola.

Hveding forteller at Innovasjon Norge tok kontakt med ham i februar og ba ham om å delta i kampanjen.

- Vi skjønte selvfølgelig fra starten at vi aldri får gjennom noe sånn som en tidsfri sone. Dette handlet om å sette søkelyset på hvordan vi bruker tida vår. Det har vært vårt budskap hele tida. Dette har hele tiden handlet om vår historie. Innovasjon Norge har bare spisset den, sier han til Dagbladet.

Hveding sier han samlet en gruppe fra lokalsamfunnet og presenterte Innovasjon Norges idé.

Til stede var representanter for butikken, kirken, den lokale kroa og hotellnæringen, samt ungdom og det han kaller «altmuligmenn og lokalpatrioter». Hveding hevder at alle deltok som privatpersoner, og bare var motivert av engasjement for hjemstedet.

25. mai inviterte Hveding til folkemøte. Det var her oppropet ble til, forteller han.

- Der skrev vi under på at vi skulle sette søkelyset på tid, med masse humor, og bli en «time free zone». Det navnet kom for øvrig fra PR-byrået.

- Kunne vært mer rakrygga

Nå er Hveding kritisk til Innovasjon Norges håndtering av saken.

- Jeg synes Innovasjon Norge har vært for svake når det kommer til å stå i dette. Jeg synes de kunne vært mer rakrygga. Lederen i Innovasjon Norge burde sagt: «yes, dette har vi stått bak. Og det har vært en kjempesuksess. Folket på Sommarøy har fått dele sin historie». Så får de rette opp i det som har vært noe uklart.

Han understreker at han ikke har fått betalt av Innovasjon Norge.

- Men hadde jeg visst hvor mye støy det skulle bli, hadde jeg vurdert å kreve lønn.

Han er også kritisk til pressens framstilling av saken, og mener han aldri har hatt hensikt om å lure noen.

- Her har alle avisene kastet seg på statskanalens framstilling, selv om alle oppegående journalister burde skjønt med en gang at dette var et PR-stunt. Det tror jeg egentlig de skjønte, også. Journalistene gjør seg dummere enn de er.

Innovasjon Norge ønsker ikke å kommentere Hvedings uttalelser.

Underleverandør

Bak den omstridte kampanjen om nordnorske Sommarøy står det norske PR-byrået PR-Operatørene, samt Innovasjon Norges internasjonale reklamebyrå Mr. H.

Leder Petter Thorendahl i PR-operatørene ønsker ikke å uttale seg om saken, og ber Dagbladet rette spørsmål til Innovasjon Norge.

Reiselivsdirektør Bente Bratland Holm sier at Sommarøy-kampanjen var Innovasjon Norges første samarbeid med PR-operatørene.

BLIR SITTENDE: Reiselivsdirektør Bente Bratland Holm i Innovasjon Norge vil ikke vurdere sin stilling. Foto: NTB Scanpix
BLIR SITTENDE: Reiselivsdirektør Bente Bratland Holm i Innovasjon Norge vil ikke vurdere sin stilling. Foto: NTB Scanpix Vis mer

- Vi har ingen leverandøravtale med dem. Til denne kampanjen har de vært en underleverandør til Mr. H. Vi har ikke noe samarbeid med PR-operatørene. Kampanjen om Sommarøy, som Mr. H. har utført for oss, er nå avsluttet.

Holm sier at Innovasjon Norge ikke har tatt standpunkt til hvorvidt det er aktuelt å bruke PR-operatørene som underleverandør igjen i framtida.

- Ikke vellykket

Holm avviser at Innovasjon Norge har stått bak liknende kampanjer tidligere.

- Er det parallelle eller framtidige kampanjer som har blitt avlyst på grunn av denne saken?

- Nei. Måten vi satte opp denne kampanjen på var ny, og ikke noe vi har gjort tidligere. Vi kan garantere at noe tilsvarende aldri vil bli gjort igjen.

25. juni sa Holm til NRK at hun mente kampanjen hadde vært et «vellykket stunt». Det mener hun ikke lenger.

- I dag er det ikke ordet «vellykket» jeg ville brukt.

Hun beklager at Innovasjon Norges rolle i kampanjen ikke var tydeligere, og sier PR-stuntet skulle lede til en åpen og transparent salgskampanje.

I går ble det kjent at SAS trakk seg fra det som skulle være deres rolle i kampanjens andre fase. Den salgskampanjen er nå avlyst.

Torsdag sa Kommunikasjonsforeningens leder Therese Manus til Dagbladet at hun var usikker på om Innovasjon Norge hadde gått ut med at historien var falsk dersom NRK ikke hadde avslørt det.

- Det kan jeg forsikre om at vi skulle. Det var hele tiden meningen å formidle tydelig og åpent at vi sto bak.

- Vil du vurdere din stilling i lys av reaksjonene kampanjen har skapt?

- Nei.

- Glimt i øyet

Holm opplyser at NordNorsk Reiseliv har vært en lokal partner i kampanjen, og har bistått med informasjon om reiselivsprodukter og hjulpet til med praktisk tilrettelegging.

- Nord-Norge har hatt en stor vekst i vinterturismen. Å formidle opplevelsene man kan ha om sommeren har vært vanskeligere. Det var vårt utgangspunkt her, sier administrerende direktør Trond Øverås i NordNorsk Reiseliv til Dagbladet.

Han understreker at han er enig i mye av kritikken mot Innovasjon Norge.

- Noen av disse forholdene kunne vært bedre løst. Spesielt mener jeg at avsenderen skulle vært tydeliggjort fra starten av. Men for oss handlet dette om lokalt engasjement. Jeg har inntrykk av at utenlandske medier i større grad har skjønt at dette var et påfunn med glimt i øyet.

Saken påvirker ikke videre samarbeid mellom NordNorsk Reiseliv og Innovasjon Norge, forteller han.