Sommer i «Sin Ci ty»

Tegneseriesommer på norske kinoer! «Batman Begins» konkurrerer med den ujevne Tarantino-eleven Robert Rodriguez, som har hatt full klaff med «Sin City». Det er et kvalitetstegn at opphavsmannen til serien, Frank Miller, har latt seg oppføre som medregissør. Miller ville aldri signert et B-produkt.

FRANK MILLER er en moderne mester - en av dagens desidert største serieskapere. Han er født i 1957, i Maryland, men vokste opp i Montpelier, Vermont. Han ble tidlig lei av tegneserier. I stedet leste han thrillere og så actionfilmer på kino. Serien ble likevel hans uttrykksmiddel, men hans mål var ikke å dyrke tradisjonen - snarere å bryte med den. Da han trådte sine første skritt i tegneserieindustrien, forsøkte han å få gjennomslag for sine visjoner av menn i trenchcoat, mørke, fuktige gater og biler av klassisk modell. Men han ble sett på med skepsis og måtte gå gradene. Den selvlærte Miller lagde sin første serie, en episode av «Twilight Zone», i 1978. Deretter tok han ett skritt av gangen.

PÅ 1980-TALLET kom han til Marvel Comics. Han tegnet og skrev superserier som «Wolverine», «Spider Man», «Daredevil» og skapte bifiguren «Elektra». Men utløp for sine visjoner fikk han først med «The Dark Knight Returns» (1986), om den aldrende Batman. Miller var lei av tannløse varianter av superhelt-fortellinger. Han gjorde Batman komplisert og utstyrte ham med voldelige selvtekt-tendenser. «Jeg blir kvalm av helter som vinner og får medaljer på slutten av historien. Det gjør meg alltid litt syk fordi det dyrker det korrupte utsagnet \'Forbrytelse lønner seg ikke\'. Selvsagt lønner de seg! Budskapet skulle heller vært: \'Forbrytelser er galt!\',» har Miller uttalt. På 80-tallet lagde Miller også en av sine beste serier, en gullskatt i enhver tegneseriesamling, samuraiserien «Ronin» - inspirert av Kurosawa, østlig grafikk og Kazuo Koike og Goseki Kojimas «Lone Wolf And Cub», som Miller introduserte i 1990. Deretter kom første bok i sjubindsverket «Sin City» (1991- 2000), tegnet i svart-hvitt og fortalt som en blanding av knyttneveslag og sensuelle tilnærmelser. «Sin City» er ren actionpoesi. Og, lest riktig, en sydende kritikk av det urbane helvete i det politisk korrupte, moderne USA.