Sommerfuglvinger

Historiske innspillinger fram fra mørket.

CD: Egentlig er det utrolig at innspillinger som de 12 sporene på denne plata ikke er utgitt for lengst. At såpass vakre sanger – opprinnelig framført i perioden 1977-1982 – kan ligge i skuffer og skap i så lang tid uten å nå ut til det platekjøpende publikum, er mildt sagt forunderlig. Fins det mer? Få det ut.

2008 er blitt Radka Toneffs år, med biografi ført i pennen av Marta Breen og nå denne samlingen, med 14 sanger innspilt i NRK, på Kongsberg Jazzfestival, og dansk og svensk radio og TV.

En bris i juli

Først tre låter sammen med Jon Balke på piano, Arild Andersen på bass og Jon Christensen på trommer. Paul Simons «It’s Been A Long, Long Day» åpner plata. Toneffs stemme treffer som en bris i juli, både nærværende og distansert på samme tid. Intim i fortolkningen av tekstens innhold, men innesluttet i en melankoli som gir sangen dybde og sørgmodighet.

Videre Phoebe Snows «Pre-Dawn Imagination» og «Antonio’s Song», før vi får en fabelaktig versjon av «Nature Boy», med Steve Dobrogosz på piano, Axel Riel på trommer og Arild Andersen på bass, spilt inn en velsignet julidag i København 1982. Toneff på sitt varsomt beste, med denne forsiktige autoriteten som var hennes særpreg. «Sometime Ago» og «Like That» er spilt inn med det samme suverene ensemblet.

De neste seks sangene er hentet fra en sagnomsust Kongsberg-konsert i 1977, med Andersen og Christensen pluss Lars Jansson på piano og Jon Eberson på gitar. På det velvalgte tittelsporet «The Butterfly» spiller Toneff piano selv. Det er bare å gi seg over for dette opptaket, renset til det glassklare, kompet med all den respekt sangeren fortjener.

Vemodig

Her finner vi også blant annet «Black Coffee» og «He Ain’t Heavy, He’s My Brother», der Toneff også viser sin styrke i en mer teatral og kraftfull fortolkning. Og «Don’t Weep For The Lady», som kaster et vemodig lys over Toneffs egen skjebne.