Sondre vant Austin

De riktige magasinene, de riktige TV-kanalene, det riktige plateselskapet: Derfor var Sondre Lerche den mest populære norske artisten på South By Southwest.

AUSTIN (Dagbladet): Med soleklar margin var Sondre Lerches South By Southwest-konsert den mest besøkte under den dansk-norske showcasekonserten på Tequila Rock natt til i går.

Mens Madrugada fikk den tunge oppgaven å åpne ballet allerede klokka 20 foran et femtitall publikummere, og Ralph Myerz & The Jack Herren Band ble bivånet av drøyt det dobbelte rundt midnatt, var det trangt om plassen på klubben med kapasitet på cirka 400 publikummere da Sondre gikk på scenen med cowboyskjorte og kassegitar.

Med velrenommerte New York Times på plass og en fersk intervjuavtale med BBC World News i boks, spilte han et sett som i gårsdagens utgave av den lokale utelivsavisa The Austin Chronicle ble beskrevet som «det ultimate innen beroligende hygge midt i en kaotisk konferanse».

Første magasinforside

Da Sondre gikk av scenen i Austin natt til i går, hadde han rukket å spille tre konserter under bransjefestivalen South By Southwest, deriblant på den viktige platesjappa Waterloo Records, og i løpet av festivalen blitt intervjuet av MTV, MTV2, CNN og diverse radiostasjoner og internettmagasiner.

- Min oppfatning er at plateselskapet har vært veldig selektive på hvilke medier de har nærmet seg, sier Sondre Lerche til Dagbladet.

Han får sin første amerikanske magasinforside i det kommende nummeret av trend- og motebladet Index Magazine, et halvt år etter at debutalbumet «Faces Down» ble sluppet på det kredible plateselskapet Astralwerks i USA.

Bevisst strategi

Å snakke med plateselskapet om fortreffelighetene til en av artistene deres er som å bli fønet i adjektiver, men både Sondres norskættede PR-agent Katie Deatrick og Astralwerks-sjefen Errol Kolosine - som også har Röyksopp, Kings Of Convenience, Erlend Øyes, Air, Fatboy Slim, The Chemical Brothers og Basement Jaxx i stallen - understreker overfor Dagbladet at de har jobbet svært bevisst med hva slags type eksponering Sondre Lerche har fått i USA.

- Vi startet i det små, og så begynte ryktene å spre seg. Nå har Sondre blitt intervjuet av hvert eneste store nasjonale musikkmagasin i USA, forklarer Deatrick, og nevner artikler i musikkblader som Rolling Stone, Spin og Magnet som det viktigste for den buzzen som Sondre nå opplever i USA.

20000 eksemplarer av «Faces Down» har gått ut til amerikanske platebutikker, og den såkalte skanningen - registrering av salg ut av butikk - ligger på drøyt 10000 så langt.

- Da Rolling Stone plukket «Faces Down» til Topp 50-årsbestelista, oppsto et momentum han fortsatt flyter på. Plata skanner høyere for hver uke som går, sier Deatrick, som nå planlegger de neste framstøtene for Prosjekt Sondre: intervjuer og konserter i mindre byer og stater.

- Vi har hatt et veldig urbant fokus så langt, men nå er det tid for å utvide satsingsområdet. Vi håper å få Sondre over på en ny USA-turné veldig snart, sier Katie Deatrick.

Klar for mer

Hovedpersonen selv gleder seg til å kunne slappe av litt på hjemmebane i Bergen før neste steg i USA-satsingen fortsetter. Etter konserten i Austin natt til i går var han utmattet og utladet, men likevel klar for mer:

- Jeg har grådig lyst til å komme tilbake. Jeg setter utrolig stor pris på hvordan plateselskapet jobber med meg her borte. Man hører all verdens historier om artister som har problemer med selskapene sine, men jeg er tydeligvis veldig heldig, sier Sondre Lerche.

--> CROWDED HOUSE: Sondre Lerche fylte opp Tequila Rock med platebransjefolk og musikkinteresserte under sin konsert på South By Southwest i Austin, og avsluttet første fase av USA-lanseringen sin med en versjon av klassikeren «Night & Day».
OPPTUR: PR-agent Katie Deatrick er den som regisserer framstøtene for Sondre Lerche i USA.