«Songs From Northern Britain»

Noe av det mest radikale et band kan gjøre i 1997 er å lage en plain poplåt. I så måte inviterer Teenage Fanclub til en aldri så liten revolusjon.

De har kalt plata «Songs From Northern Britain» fordi det er akkurat det det handler om, og de låner tricks fra popens store tonesmeder av den enkle grunn at de kunne sakene sine bedre enn de fleste andre.

Vi snakker om en skygge-sløv sommerplate som gjør ganske lite ut av seg. Avdempet og beskjeden ligger den bare der og gjør livet litt lysere, mer harmonisk.

Teenage Fanclub er pophistoriske konservatorer med 60-tallet som hovedoppgave.

Fra debuten «A Catholic Education» og fram til i dag har bandet gradvis skiftet fokus fra fuzzy rock til velprodusert pop, uten at det har gått utover snedige gitarfinesser og catchy

hooks. Den flerstemte vokalen har underveis fått enda bedre plass.

Tekstmessig er Teenage Fanclub der de alltid har vært. Det handler om kjærlighet, i all enkelhet, med originale poetiske variasjoner rundt utslitte temaer. Fra «She don't do drugs but she does the pill», via «I'd steal a car to drive you home», har de nå landet på «Your love is the place where I come from».

Anti-coolness-faktoren er høy. Fannies er et dønn ærlig og faktefritt band med et avslappet forhold til rockens mytologier. Alt gjøres med løs snipp og glimt i øyet.

Singelen «Ain't That Enough» låner stemninger fra salige The Byrds, og ingen ville reagert på om «Mount Everest» var signert Neil Young. Men Teenage Fanclub er ikke noe rip off-band. Tre låtskrivere og like mange vokalister forener amerikansk og europeisk tradisjon i en søt, skotsk tapning.

Leter du etter Den Gode Popmelodien, er Teenage Fanclub sommerens opplagte valg.