Sony går i strupen på Nintendo

Lanserer Wii-aktig styring. Se video!

||| LOS ANGELES (Dagbladet.no): Microsoft viste mandag fram sin nye kamerateknologi, som lar spillerne styre spill utelukkende ved hjelp av å bruke kroppen og stemmen, uten å måtte holde en kontroller i henda.

Etter denne annonseringen var spenningen før Sonys konferanse dagen etter stor. Kunne de matche Microsofts nyhet, som på rekordtid hadde blitt det store samtaletemaet på spillmessen E3 i Los Angeles?

Mange spillnyheter
Svaret på det er ja. Som sistemann ut av de «tre store» (Nintendo hadde tidligere på dagen vist fram to nye «Super Mario Bros.»-spill og en splitter ny «Metroid») brukte Sony først anledningen til å snakke om spillene som var på vei til PSP og PS3.

Blant disse var «Uncharted 2», «God of War 3», «MAG», «Final Fantasy XIII» og «Assassin's Creed 2», samt at de offentliggjorde det PlayStation 3-eksklusive spionspillet «Agent» fra «GTA»-skaperne Rockstar, «Gran Turismo PSP», PSP-spillet «Metal Gear Solid: Peace Walker» og ikke minst «Final Fantasy XIV». Den tidligere lekkede «Ico»-oppfølgeren skulle også vise seg å være ekte, nå under navnet «The Last Guardian».

I tillegg viste Sony ikke uventet fram den nye PSP go - en mindre og lettere PSP som kun kan lese av spillene fra den innebyggede 16GB-harddisken.

Les alt om spillnyhetene på spillbloggen

Bevegelsesstyring
Og så slapp Sony bomben. Mannen bak «EyeToy»-kameraet, Richard Marks, kom ut på scenen sammen med sin kollega Rick Anton. Med seg hadde de en liten, kort stav med en lysende kule på enden.

Med denne staven i hånda, kombinert med det allerede eksisterende PS Eye-kameraet koblet til PlayStation 3, kunne maskinen fange opp alle armbevegelsene Anton foretok seg, med den aller største presisjon - noe du kan se demonstrert i videoen øverst i saken.

Prinsippet bak denne teknologien er at kameraet fanger opp lyskulen i den ene (eller begge) lysstavene du holder, og maskinen klarer på den måten å spore bevegelsene dine helt nøyaktig.

Når kameraet vet hvor hendene dine er, kan den deretter plassere gjenstander i hendene dine på skjermen. Vi fikk se selvfølgelige eksempler som tennisrackerter, balltrær og sverd, men også mer avansert bruk som lommelykt i en hånd og en pistol i en annen - perfekt for skrekkspilll.

Pil og bue
Spesielt en sekvens med pil og bue impornerte. Nintendo hadde tidligere på dagen vist hvordan man med kontrollertilbehøret Motion+ får langt mer presis styring på Wii med nettopp pil- og bueskyting, men akkurat det falmet en smule mot det teknologidemoen til Sony kunne by på.

Presisjonen som ble framvist, kombinert med knivskarp grafikk på fiendene som ble skutt på, gjorde at opplevelsen på Wii raskt kunne virke en smule utdatert. Til gjengjeld bruker Wii en utprøvd og særs vellykket teknologi i praksis, mens det fremdeles gjenstår å se hvordan PS3-bevegelsesstyringen virker når det lanseres til neste år.

Et annet spørsmål blir også hvordan spillutviklerne vil benytte seg av den nye teknologien. Mulighetene er enorme, men selv om teknologien går rett i strupen på Nintendos Wii, skal det mye til før dette oppnår den samme umiddelbare aksepten og mottagelsen Nintendo først fikk for sin Wii-styring. Det hele kommer an på spillene, og de har vi til gjengjeld å se noe til.

For mange flere nyheter fra E3, følg med på vår nye spillblogg, http://db.no/spillblogg. Følg også @snorrebryne og @erikfossum på Twitter for løpende oppdateringer.

Les livebloggen fra pressekonferansen