Sony lekker om Playstation 3

Spillutviklerne har bedt Sony lage neste versjon av Playstation 1000 ganger raskere. Nå jakter spillgiganten på nye knep for å få til det umulige, en liten og billig supercomputer for hjemmebruk.

Shin\'ichi Okamoto, teknisk sjef i Sony Computer Entertainment, snakket på årets Game Developers Conference ut om de helt spesielle utfordringene selskapet står overfor når de nå lager etterfølgeren til Playstation 2. Ifølge Okamoto skal selskapene som utvikler spill for Playstation ønsket seg 1000 ganger så rask ytelse i den neste versjonen. Det kan bli en utfordring, melder nettstedet News.com.

- Moores lov blir for treig for oss, sa Okamoto, og viste til Gordon Moores kjente spådommen fra sekstitallet om at prosessorkraften vil dobles hver 18. måned. Den spådommen har vist seg stort sett å holde stikk, og betyr at spillutvklere som er kåte på ultrakraftige spillmaskiner må vente lenge for å få den kraften de vil ha. Jo kraftigere maskiner, jo mer livslik og realistisk grafikk.

Sony setter derfor nå sin lit til såkalt distribuert databehandling for å skaffe mer kraft. Den teknikken kan gjøre selv den mest pinglete hjemme-PC til et IT-råskinn.

- Vi kan ikke vente 20 år, sier Sony-sjef Okamoto.

Supercomputer i stua

Enkelt fortalt betyr distribuert databehandling at en bruker et stort antall datamaskiner til å løse hver sin lille bit av et stort problem. Slik kan store og komplekse utregninger gjøres på kort tid uten at en har en stor datamaskin. Det gir forskere og andre med behov for massiv datakraft muligheten til å skaffe seg det på en rasjonell og billig måte.

Mange nettbrukere stiller allerede sin PC til rådighet for distribuert databehandling. Mest kjent er det såkalte SETI2home-prosjektet. Der kan du laste ned en skjermsparer som gjør din PC til en liten del av en massiv distribuert datamaskin. Når du ikke bruker maskina di tar skjermspareren over, og utnytter din PCs ubrukte datakraft til å jakte på tegn etter intelligent liv i radiobølger fra verdensrommet.

Spill på naboens Playstation

Nå jobber Sony med å ta i bruk IBMs teknologi for databehandling i nett, «grid computing» . Okamoto ville ikke gi så mange detaljer om hvordan konseptet skal gjennomføres, men avslørete at mye av arbeidet baserte seg på den nye versjonen av Linux for Playstation 2. Linux for Playstation inkluderer blant annet en rask nettverkskontakt for oppkobling med bredbånd.

Selv om Sony foreløpig bare snakker i overskrifter og ikke gir detaljer er det er neppe urimelig å anta at systemet vil basere seg på at din playstation jakter på uutnyttet datakraft i andre playstation-maskiner som er tilgjengelig via et raskt nettverk. Med andre ord, hvis naboungene tar seg en pause fra sin playstation kan du «låne» datakraften som da blir tilgjengelig for å få ekstra fart på grafikken. Og motsatt, når du ikke spiller lar du maskina fortsatt stå skrudd på slik at andre kan bruke krafta du ikke bruker.

Og hvis Sony får dette til så spørs det bare om folk kommer til å å ta seg pauser fra joysticken slik at andre kan bruke maskina deres.

<B>OPPGRADERES: Sony sikter høyt når de skal utvikle neste generasjon playstaton.