Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Sophie Elise refses

Forbrukertilsynet mener influenserens bokklubb er problematisk.

REFS: Strawberry og Sophie Elise måtte endre sistnevntes bokklubb etter at Forbrukertilsynet mente den grenset til brudd på markedsføringsloven. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
REFS: Strawberry og Sophie Elise måtte endre sistnevntes bokklubb etter at Forbrukertilsynet mente den grenset til brudd på markedsføringsloven. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

I juni kom det fram at instagramprofilen «litt.sophie», som er tilknyttet blogger og influenser Sophie Elise Isachsen, var en del av forslagshuset Strawberrys bokklubb-prosjekt. På kontoen deler Isachsen anbefalinger av egne og andres bøker.

Medlemmene i de respektive bokklubbene skal få tilsendt én anbefalt bok i måneden. Målet er at medlemmene skal engasjeres til å diskutere bøkene og til slutt komme med en personlig anmeldelse.

Nå refses bloggeren av Forbrukertilsynet, som mener bokklubben grenser til brudd på markedsføringsloven, melder Klassekampen.

Til avisa sier tilsynet at de mener at Instagram-kontoen har inneholdt en sammenblanding av personlig og kommersielt innhold - fra personlige anbefalinger og reklame for egne bøker, til promotering av den kommende bokklubben.

Strawberry mener på sin side at det ikke finnes ett innlegg på «litt.sophie» som er betalt for.

KRITISK: Etter at Sophie Elise lastet opp to bilder på Instagram foran Slottsplassen, har flere kritisert influenseren. Nå svarer hun for seg. Video: Rød Løper Vis mer

- Ingen grunn til å følge opp

Forbrukertilsynet forklarer til Dagbladet at Isachsens bokklubb var presentert som «personlig blogg».

- Når påvirkere på sine personlige Instagram-kontoer ikke merker reklameinnlegg tydelig, er det vanskelig for spesielt unge lesere å forstå hva som er påvirkerens personlige innlegg og meninger, og hva de har fått betalt for å legge ut på vegne av en næringsdrivende. Forbrukerne har rett til å få vite hva som er reklame, slik at de kan ta beslutningene sine på riktig grunnlag, sier direktør i Forbrukertilsynet Elisabeth Lier Haugseth til Dagbladet.

I etterkant av Klassekampens sak har Strawberry og Sophie Elise gjort endringer på Instagram-kontoen. Det er Haugseth glad for. Hun sier at tilsynet ikke har konkludert med lovbrudd.

- Vi ser ingen grunn til å følge opp saken videre, sier hun.

- Ikke opptatt av Sophie Elise

Forlegger i Strawberry, Jonas Forsang, sier til Klassekampen at: «(...) min følelse er at den eneste grunnen til at både Klassekampen og Forbrukertilsynet tar lett på å dele denne type antakelser i mediene, handler om profilen det her er snakk om. Det handler om Sophie Elise.»

Haugseth sier at dette ikke stemmer.

- Vi er ikke spesielt opptatt av Sophie Elise, men vurderer jevnlig saker om reklame i sosiale medier, som kan reise spørsmål om brudd på markedsføringsloven. Alle næringsdrivende er forpliktet til å sette seg inn i og følge markedsføringslovens bestemmelser, også påvirkere, som Sophie Elise.

Sophie Elise Isachsen har fjernet silikonen i brystene sine, og stiller opp toppløs på forsiden av gratismagasinet Natt og Dag. Vis mer

Verken Isachsen eller Strawberry publishing har svart på Dagbladets henvendelse om en kommentar.

- Knallidé

Dagbladets litteraturansvarlig Marie Kleve var positiv til bokklubben da den ble annonsert, og sa at Sophie Elise kan være personen som kan få ungdommen til å lese bøker i stedet for bloggposter.

- Jeg tror dette er en knallidé, som alle involverte kan tjene på, litteraturen inkludert. Det hadde vært så lett å ta på seg rollen som snobbete bokanmelder og stønne over at det er influenserne som skal fortelle folk hva de bør lese, og ikke «vi som har peiling». Men mye tyder på at Sophie Elise faktisk har god peiling.

Kleve trakk fram Isachsens liste over fjorårets beste bøker, som hun mente var full av «litterære godbiter».

- Dessuten har hun kjempestor påvirkningskraft på en aldersgruppe bokbransjen strever med å treffe. Med forbehold om at hun virkelig får lov til å plukke fritt, og ikke bare Strawberry-bøker, kan dette være akkurat hva som skal til for å få ungdommen til å lese flere bøker i stedet for bloggposter.

SKAPER OVERSKRIFTER: Sophie Elise Isachsens avgjørelse om å reise til USA for å få reversert en rumpeoperasjon hun gjennomførte i Tyrkia som 19-åring, skaper overskrifter i Storbritannia. Vis mer

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!