FLYTER: Søpla i Oslo. Foto: NTB Scanpix
FLYTER: Søpla i Oslo. Foto: NTB ScanpixVis mer

Hovedleder: søppelkrisa i Oslo

Søppel på anbud

Det er ikke gitt at kommunalt drevet søppelhåndtering er det eneste saliggjørende. 

Meninger

Søppelkrisa i Oslo viser at det er på tide å tenke nytt rundt offentlige anbudsprosesser. I det politiske rabalderet som er oppstått etter 30 000 klager på to måneder, forsvunne nøkler og massive brudd på arbeidsmiljøloven, er det dukket opp flere forslag til løsninger. Rødt vil heve kontrakten med avfallsselskapet Veireno fra 1. januar 2018, SV vil jobbe for å rekommunalisere avfallshåndteringen fra neste anbudsperiode i 2021. Også LO-leder Gerd Kristiansen har kastet seg på i debatten og mener at kommuner burde ta tilbake søppelhåndteringen. «Kritisk infrastruktur bør driftes av kommunen selv», sier hun til Klassekampen.

Det er ikke gitt at kommunalt drevet søppelhåndtering er det eneste saliggjørende. Når man går inn i saken om Veireno som fikk anbudet i Oslo etter å ha knust konkurrentene på pris, er det lett å fastslå at en anbudsprosessen har betydelig forbedringspotensiale.

Da kommunen skulle vurdere anbudene, ble det bestemt at pris skulle vektes med 75 prosent. Det var opp fra 50 prosent i forrige anbudsprosess, men heller ikke det var nok til å unngå at et av selskapene som fikk tilslaget den gang, RenoNorden, fikk smekk av arbeidstilsynet for omfattende brudd på arbeidsmiljøloven.

I Sarpsborg kommune har de nå latt pendelen svinge i motsatt retning. Da de nylig la avfallshåndteringen ut på anbud, satte de som forutsetning at arbeidsmiljø og kvalitet skulle telle 60 prosent, pris 40 prosent. Alle tilbudene inneholdt flere renovatører, biler og en bedre miljøprofil enn vi har i dag, sier Svein-Erik Svendsen, teamleder for avfall og renovasjon i Sarpsborg kommune til NRK.

Anbudsvinneren i Sarpsborg var også den som var best på pris. Innretningen på anbudet viser likevel at det stimulerer andre tyder tilbud. Motsatsen er Veirenos tilbud i Oslo, som blant annet baserte seg på færre biler og nye ruter som i praksis ville medføre mer arbeid per ansatt.

Nå varsler konstituert renovasjonsdirektør i Oslo kommune, Arild Sundberg, endringer. Ved framtidige forespørsler om tilbud vil pris bli vektlagt «mye lavere», sier han til NRK. Det er bra. Ny tilnærming kan også vurderes. Oslo kommune og det nåværende byrådet har i en annen sammenheng luftet ideen om «innovative anbud» - en mer fleksibel anbudsprosess som setter brukernes behov i sentrum. Det fungerer grovt sagt slik at det offentlige spesifiserer behov - for eksempel krav til bruk av lærlinger og tydeliggjorte forventninger til arbeidsmiljø - og lar markedet komme opp med gode løsninger til en gitt pris.