Sørafrikansk skjebnedrama

Velskrevet og fengslende thriller fra Sør-Afrika.

BOK: Den sørafrikanske forfatteren Deon Meyer gir oss et mørkt skjebnedrama i «Død ved daggry», i en thriller så godt skrevet at den uten problemer fortjener en plass blant vårens beste bøker.

Mysterium

Handlingen foregår i Sør-Afrika, hvor to historier legges fram: Den ene er livshistorien til privatetterforskeren Zatopek van Heerden, den andre er et mysterium som han får i oppdrag å finne ut av. Og begge historiene er like fengslende for leseren. Van Heerden holder til i Pretoria, hvor han så vidt holder hodet over vannet - både økonomisk og menneskelig. I sitt tidligere liv var han politimann, men sluttet etter at partneren hans ble drept under et oppdrag.

Testamente

Siden har livet til van Heerden vært en eneste nedtur, og bare hans velstående og omsorgsfulle kunstnermamma beskytter ham fra den totale undergangen. Ikke så å forstå at han er en mammadalt, men hendelsen som fikk ham til å slutte i politiet har også gjort den velutdannede og sofistikerte mannen svært selvdestruktiv.Saken han får å etterforske i «Død ved daggry» handler om noe så prosaisk som et forsvunnet testamente. Antikvitetshandleren Jon Smit ble drept under et innbrudd i hjemmet, og uten testamentet vil hans mangeårige samboer Wilna stå uten rettigheter til den betydelige arven. Nå er det bare ei uke igjen før boet skal gjøres opp, og van Heerden engasjeres av advokaten Hope Beneke for å finne det bortkomne papiret. Men sånn er det jo i denne verden at lite er hva det gir seg ut for å være, noe van Heerden får grundig erfare etter hvert som sidene suser forbi. «Død ved daggry» er uhyre godt skrevet, forfatteren er inspirert av like deler Raymond Chandler og John le Carré, og han henfaller aldri til patos eller klisjeer selv om han beveger seg i velbrukte litterære farvann. Deon Meyer er like troverdig enten han skriver om fyllebråk eller Mozart, brutale soldater eller avansert matlaging. En virkelig imponerende nykommer.