LONDON: Skulpturen «Figure for Landscape» fra 1960, laget av Barbara Hepworth. Skulpturen står foran Tate Britain. Foto: Harald Flor
LONDON: Skulpturen «Figure for Landscape» fra 1960, laget av Barbara Hepworth. Skulpturen står foran Tate Britain. Foto: Harald FlorVis mer

Sorti fra Stavanger

Minneutstillingen for Barbara Hepworth i London var en begivenhet. Men ikke for Stavanger Kunsthall.

Kommentar

ET STAVANGERSK kunstpublikum må ha hatt en blandet opplevelse ved å se skulpturen utenfor Tate Britain ved Themsen. På den grønne plena foran detkjente museet sto «Figure for Landscape» i bronse med naturlig patina innenfor samme fargeskala. Man skulle trodd at den kjente kunstneren (1903 - 1975) selv hadde stått for den visuelle regien. Særlig ved at verkets posisjon foran den lyse murveggen også formidlet en undertone av noe mollstemt.

To lukkete, svarte parasoller som flankerte figuren, kunne gi assosiasjoner til mørke, sammenrullete sørgeflagg.

DET FINS EN LINK til Stavanger fra «Figure for Landscape» som Hepworth regnet blant sine hovedverker. Historien begynte med at skulpturen ble solgt til Stavanger Faste Galleri. Det var lenge «samboende» med byens tradisjonsrike kunstforening fra 1865 i den lille, intime og sjarmerende bygningen ved Madlaveien. Hepworth må ha hatt sans for så vel arkitekturen som de naturgitte omgivelsene. Sjenerøst senket hun prisen til under halvparten. «Figure for Landscape» er støpt i sju utgaver (Stavanger fikk den sjette). Andre fins i Getty-museet, Hirschorn Museum, Universitetet i Exeter og skulpturparken i Yorkshire (der folk ifølge en tv-serie har «Hjartet på rette staden»).

«FIGURE FOR LANDSCAPE» kom til Stavanger i 1968. M.a.o. før byen ble oljehovedstad. Byens «boom» på det svarte gull fikk ikke sponsorene til å ta limousinene mot Madlaveien. Var ikke galleriet fancy nok med klassiske cimaise’er (vegglister) i utstillingssalene? Fleksibel nok for samtidskunst er ikke bygningen. Navneskiftet til Kunsthall endrer lite. Statoil og andre konserner stenger sponsorkranene når oljekrisa minsker utbyttet og arbeidsløsheten stiger.

LEDELSEN I Stavanger Kunsthall så ikke på muligheten av å leie ut eller selge museet. Markedspris i Madlaveien må være gull. Bygget kan brukes til flere kulturformål (også om den er fredet). Men nei. Man solgte arvesølvet. «Figure for Landscape» ble «klubbet» i London for 23 millioner kroner i vår.

BARBARA HEPWORTH var død og slapp skuffelsen. Hennes berømte landsmann av samme generasjon, Henry Moore, har også gått bort.

Takket være den avdøde kunsthistorikeren Pål Hougen kom Moores «Large Arch» til Huk i Oslo. Byen vil sørge for at Moores mesterverk blir stående. I Munchs by verdsettes kunst som felleseie. Jan Groth har gitt en raus donasjon til museet i sin fødeby. Den heter Stavanger.