Sosial kulturdumping?

TEATER: Kan man ha latviere på norske scener som arbeider for 30 kroner timen? Mange tror det bare er en fleip, et kunstnerisk «stunt», som det het i NRK Kulturnytt. Andre blir provoserte. Leder av Norsk Skuespillerforbund Agnete Haaland krever i Dagbladet 5. april at Norsk kulturråd nå må revurdere sin bevilgningspolitikk, for å sikre at produksjoner innen fri scenekunst ikke fører til sosial dumping. Hun viser til vårt prosjekt om å leie inn «underbetalte» latviere til å spille teater på Black Box, som eksempel på hvor galt det kan gå uten faste tariff-ordninger.Samtidig sier Norsk kulturråd i Dagbladet 31. mars at vi aldri ville fått penger fra dem dersom de visste at vi skulle bruke «underbetalte» latviere.Dersom Norsk Kulturråd skal følge Haalands anbefalinger, uten at staten øker deres tildelingspott dramatisk, betyr det kroken på døra for minst halvparten av de årlige produksjonene innen den frie norske scenekunsten. For mange skuespillere i disse gruppene jobber allerede for lønninger ned mot 30 kroner timen, for ikke å si mindre. Om de skal få tariff, sier det seg selv at det blir svært begrenset hvor mange produksjoner som kan få støtte.

DET ER PÅ tide å spørre hva slags kunstsyn som ligger bak Haalands og Kulturrådets utskjelling av vårt prosjekt. Er kunst støtteverdig bare dersom utøverne har et ålreit inntektsnivå? Er det viktigere å skjerme norske scenekunstnere fra utenlandsk konkurranse enn å bringe nye stemmer inn på norske teaterscener?Snart må norske kulturjournalister slutte å oppføre seg som Bjørn Sundkvist i politisketsjen i Åpen Post, der han er mer opptatt av å få kvitteringer enn å fange tyver. Kulturminister Trond Giske har nylig etterlyst kunst som både utfordrer og speiler sin samtid, og han klager over at mange teatre er like etnisk homogene som en norsk småby på 1950-tallet. Vi tar det for gitt at han synes dette tross alt er viktigere enn aktørenes lønnsnivå, og derfor ønsker den nye norske scenekunstgruppen Tynset Project velkommen.