Sosialistisk skolebløff

PRIVATSKOLER: I kronikken utsendt i Lena Jensens navn 17.03 var SVs partikontor så opptatt av å få skrevet ned så mange usannheter som mulig at de ikke fikk plass til å beskrive virkeligheten. Man kan man få inntrykk av at partikontoret hadde vårrydding og feide sammen de mest skremmende uttrykkene de kunne finne, la dem i en boks og skrev «Dette er Høyres politikk» på merkelappen. Det er forståelig at SV har behov for å skyve oppmerksomheten bort fra sin egen handlingslammede kunnskapsminister.

Høyre har alltid hatt ett viktig mål med skolepolitikken: å skape en god offentlig skole som gir like muligheter for alle elever – uansett bakgrunn. Så har vi alltid ment at det er viktig å sikre at det også finnes noen alternativer, fordi elever er ulike og ønsker å velge forskjellig. Høyres fokus er altså elevene – menneskene – ikke systemene.

Derfor var det viktigste Høyre gjorde i regjering å forberede og få vedtatt Kunnskapsløftet og et historisk stort kompetanseløft for lærerne. SV var motstandere av reformens nye læreplaner, med klare mål for hva elevene skal lære og når de skal lære det. Som SVs Rolf Reikvam sa den gangen: «Vi kan risikere å få en skole der det blir viktig å kunne gangetabellen.»

Et av strakstiltakene som ble gjennomført i vår regjeringstid var innføringen lese- og skriveopplæring i 1. klasse. En av bærebjelkene i Reform 97 – som Ap, SV og Sp innførte – var at elevene ikke skulle få lære å lese og skrive før i 2. klasse. På den måten økte selvsagt skillet mellom de som hadde lært å lese hjemme og de som var avhengig av å lære det på skolen.

Hva er så de rødgrønnes oppskrift for å skape suksess i den offentlige skolen? Jo, de sitter stille og ser på en begynnende rekrutteringskrise til læreryrket, synkende lærertetthet og stigende gruppestørrelse, mens de bruker 218 millioner kroner og svært mye energi på å gi ungdomsskolelevene gratis frukt. Mitt tips er at elevene har mye større behov for å lære om Pythagoras enn å spise statsstøttede pærer.

Så i stedet for å spre usannheter om historien og andres politikk, burde SV være opptatt av å bedre den offentlige skolen. Mens SV er i mot karakterer og eksamen, vil sikre lek som metode for læring og stemte mot opptakskrav til allmennlærerutdanningen, er Høyres linje den motsatte. Vi arbeider for kunnskap i skolen, for like muligheter for alle elevene og for mangfold i skolen.

Da Høyre åpnet for at andre skoler enn de med religiøst og pedagogisk alternativt formål skulle få drive skole, la vi inn én klar forutsetning: skolene skulle ikke kunne ta utbytte av skoledriften. Dette forbudet er videreført ordrett i den rødgrønne privatskoleloven.

Private kommersielle skoler er like tillatt i dag som de alltid har vært. Disse skolene har ikke på noe punkt fått endret sine rammevilkår under dagens regjering. Hvorfor skal privatskoler som bare de rikeste har råd til å gå på få etablere seg uhindret, mens vanlige friskoler som tar lav egenbetaling og ikke kan ta utbytte, nesten skal være forbudt?

Skremmeretorikk er viktigere enn en fornuftig friskolepolitikk for SV. Det er trist, og det tjener heller ikke den offentlige skolen.