Soul, fitte og (bil)hornmusikk

Norske russebusser kunne lært en ting eller ti om grovkorna musikk av nylig avdøde Blowfly (AKA Clarence Reid).

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

«Er det ikke nok nå?» Tenker sikkert enkelte av leserne der ute. Av den fattigslige andelen av dekning av populærmusikk, eller musikk og kultur generelt, som for tiden råder i norsk presse -skal liksom alt reduseres til en endeløs strøm nekrologer, nå som de faller fra oss som fluer? Vel. Det er ikke vanskelig å følge en slik tankerekke ganske langt på veien. Men det finnes svært gode grunner til å skrive om nylig avdøde Clarence Reid, bedre kjent under sitt alias Blowfly, i nettopp en spalte som det her. Og nei, det at han er en obskur afroamerikansk artist som «ingen har hørt om» er ikke en av dem. Det stemmer vel dessuten ikke helt. Jeg har selv levende minner av skivene hans fra oppveksten, plassert feilaktig, i relativt store antall, i de fra før nokså sparsomme små hylleradene for importert rapmusikk i butikker som Innova på Karl Johan og den platebaren nede på Grønland T-banestasjon, der Narvesen ligger i dag. Høyst anekdotisk kan dette tyde på at han selv her hjemme i realiteten solgte høyst brukbart av skivene sine, selv om de såklart ble ignorert totalt av presse og lignende. Det var liksom ikke noe å snakke høyt om. For som den norske kulturdebatten nylig minnet oss om; bevist provokativ musikk, med grovkornede tekster om seksuelle tabuer som fremste synlige salgsargument, kan ikke taes alvorlig annet enn som sosiologisk endetidstegn. I hvert fall ikke før nok tid har gått til at vi kan skrive det inn i kulturkanonen. Aller helst posthumt, så vi slipper å bry oss om de ofte brysomt eksentriske menneskene som lagde musikken, deres meninger, deres eget forhold til sitt liv og sitt verk.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer