Souldivaen

From Holmlia with love.

KONSERT: Med et norsk-amerikansk band på sju i ryggen og tre vrikkende kordamer med innstuderte bevegelser, kjører Noora Noor linja ut og leverer et av de mest sexy showene jeg kan huske å ha opplevd fra en norsk artist – uten at det et øyeblikk blir vulgært eller «too much». Det er bare pur musikkglede.

Innspilt i California

Noora spilte inn årets kritikerroste album «Soul Deep» – hennes første på fem år og det første med soul- og gospelmateriale – på 12 dager i studioet til telemarkingen Kid Andersen i California.

Gitarist Kid, som til daglig spiller i Rick Estrin & The Nightcats, produserte plata. I går var han en kul kapellmester da bandet – pluss en gjestende Estrin på munnspill – løftet Noora til de store høyder i solskinnet på Brygga.

Likevel er det Noora sjøl som tar den største byrden og skvetter bensin (eller var det svetteperler) på soulbålet gjennom hele konserten. Hun synger som sine store forbilder Aretha Franklin og Etta James, og gir så mye av seg sjøl på scenen – samtidig som hun er ydmyk – at du bare får lyst til å smile tilbake.

På vei opp

Jeg er kommet hjem musikalsk, sa Noora – oppvokst på Holmlia med mor fra Jemen og far fra Somalia og bosatt i Drammen – til Dagbladet under festivalåpningen torsdag

Sånn så det også ut da hun i går gledesstrålende fortalte at hun var lykkelig over endelig å stå på scenen på Notodden Blues Festival. Det hjelper nok på lykkefølelsen å se ut på 6000 smilende mennesker også – midt på dagen!

Gjengen på 11 avsluttet med Curtis Mayfields «Move On Up» – og det er akkurat det Noora Noor er i ferd med å gjøre. Hun gjør mellom 10 og 15 festivaljobber i sommer, og Øya i Oslo er blant dem som står igjen.

Der stepper Amund Maarud inn på gitar – som han gjorde under bluesfestivalens åpningsshow torsdag. Utgangspunktet er det samme: Begge gikk «læretida» i husbandet på nå nedlagte Muddy Waters i Oslo. R.I.P.