Søvn ved reisens slutt

Endimensjonal tålmodighetsprøve.

• Flere bokanmeldelser

BOK: Smarte, realistiske underholdningsromaner med driv er en undervurdert sjanger i Norge, og alle som klarer å skrive dem, fortjener skryt. Levi Henriksen, derimot, gjør med «Babylon Badlands» et mislykket forsøk.

Den altfor lange boka er uutholdelig pratsom og overtydelig og lider under flate, uinteressante karakterer og pinlig ufiks bruk av bibel- og americana-referanser. I sin anvendelse av klisjeer og vulgærpsykologi nekter den seg lite.

I «Babylon Badlands» står ingenting mellom linjene. Også dramaturgisk har romanen store svakheter. Hvorfor vi skal lese videre, er ikke lett å forstå. Først etter side 200 skjer det dramatiske ting som gjør at man i det minste begynner å lure litt på hvordan det kommer til å gå med hovedpersonen. Men underholdende blir boka aldri.

Fortidas byrde

«En litterær road movie», kaller Gyldendal romanen. Tre klisjeer fra Levi Henriksens karikerte bygdeunivers er kommet i førtiårskrisa. Fats er en grånende musiker og helgepappa som sliter. Håkon er skaphomoen som uavlatelig snakker om matoppskrifter, ikke kan håndtere verktøy, «hyler» og er påpasselig med å rydde og bytte klær atskillig oftere enn sine karslige kompiser.

Hovedpersonen og jeg-fortelleren er den ulykkelige bussjåføren som bærer det bibelske navnet Adam Edenstam. Adam klarer ikke å komme over faren som døde da han var liten og den lille gutten han selv kjørte på med bussen og drepte. Sammen bestemmer de tre seg for å forlate den tunge fortida i Norge til fordel for et nytt liv i det forjettede Amerika og - skal det vise seg - muligheten av å begå selvmord ved å hoppe fra San Franciscos Golden Gate Bridge.

Lykkejakt

Boka handler om trioens ferd gjennom USA og jakten på lykke og en varm kvinnekropp. Adam forteller uavlatelig om bilene de kjører i og musikken de spiller, ved siden av å tenke på faren han mistet. Med stort alvor legger han ut om å reise bort fra det gamle og begynne på noe nytt han ikke vet hvor vil ende. Han kjører, drikker, spiser biff, møter rednecks, kommer i slåsskamp, drikker mer: «Noen ganger er det akkurat som det å drikke hjelper meg å finne et stille, mørkt hjørne av meg sjøl.»

Underveis kommer Håkon ut av skapet og møter lykken i soldatkokken Sherman. Rockeren Fats finner meningen med livet i hardt gårdsarbeid på en ranch i Wyoming og i en mer gudelig musikksjanger i den lokale baptistmenigheten. Adam ser lenge ut til å bli velsignet av den utilgjorte April, kvinnen med håret «som flommer uregjerlig ned mot skuldrene», brystene som «byr seg fram mot munnen min» og de deilige leppene som Adams tommelfinger stadig får forsvinne inn mellom. Men den mystiske April viser seg å være en kvinne med hemmeligheter, rett nok av det temmelig uengasjerende slaget.

Prøvelse

I tillegg til personer blottet for kompleksitet, lider boka under et tankeinnhold av søvndyssende konvensjonell karakter. Henriksen går ikke av veien for å utforske både bygdedyret, umuligheten av å flykte fra seg selv, nødvendigheten av å leve «ekte» og den fåmælte hverdagsmannens enkle psykologiske profil. Den sentimentalt anlagte fortellerens tallrike forsøk på tankefull «livsvisdom» er som oftest rene banaliteter: «Tenker at jeg kommer fra et folk som ikke har annen selvinnsikt enn den de drikker seg til, og når søndag kommer, er alt glemt. Jeg går for å finne en øl å ankre opp i.»

At både samtalene kameratene imellom og Adams egne refleksjoner nesten aldri hever seg over det selvsagte, og på sitt mest melodramatiske likner ukebladnoveller, kan muligens forsvares med at det avspeiler deres høyst begrensede vokabular og refleksjonsevne. Som Adam selv oppsummerer etter å ha møtt en aldrende krigshelt og bussjåførkollega: «Jeg har alltid likt gamle folk. De snakker på en måte jeg forstår.» Men for leseren blir det ganske snart en prøvelse.

• Flere bokanmeldelser
  • Les Dagbladet.no/litteratur

Hver torsdag sender Dagbladet ut nyhetsbrevet Kulturavisa, hver mandag kommer Litteraturavisa. Nyhetsbrevene inneholder nyheter fra inn- og utland, og er helt gratis.