KONGEN OVER SPANSK TV: Statsminister Mariano Rajoy har ingen grunn til å klage på statskanalens dekning av det han og regjeringen gjør: Foto AFP/NTB Scanpix
KONGEN OVER SPANSK TV: Statsminister Mariano Rajoy har ingen grunn til å klage på statskanalens dekning av det han og regjeringen gjør: Foto AFP/NTB ScanpixVis mer

Catalonia

Spanias statlige TV-kanal gjør som statsministeren vil

Mariano Rajoy har sjøl utpekt kringkastingssjefen. Det fikk han ikke minst igjen for under urolighetene i Catalonia i helga.

Kommentar

MALAGA (Dagbladet): Det var en heller selsom opplevelse å følge TVEs dekning av folkeavstemningen i Catalonia søndag. Her var det ikke formidling av nyheter som var det viktige, men å framstå som en propagandamaskin for Rajoy og hans regjeringsparti, PP.

RUSSLANDS PRESIDENT Vladimir Putin kunne ikke gjort det bedre. I time etter time hamret statskanalen gjennom utvalgte intervjuer ut det samme budskapet; Catalonias regionalregjering hadde brutt grunnloven og satt seg opp mot den spanske staten, statsminister Rajoy handlet etter gjeldende lover og regler, og det var helt etter boka at den tidligere så beryktede Guardia Civil og Spanias nasjonale politistyrke var satt inn. Da politifolkene begynte å banke opp barn, kvinner og menn, var det ikke denne politibrutaliteten som var i fokus. Nei, da, politifolkene gjorde bare jobben sin for å forsvare grunnloven, det var de katalanske regionalmyndighetene som hadde provosert fram dette.

ETTER 2006 ble kringkastingssjefen utnevnt av regjeringen etter konsultasjon med opposisjonen i nasjonalforsamlingen, og det måtte to tredels flertall til for å få en kandidat godkjent. I april 2012 forandret Rajoy-regjeringen dette systemet – ved hjelp av et dekret. Heretter ville de være nok med rent flertall. Rajoy, som er raus med å belønne venner og støttespillere med viktige stillinger, plasserte den sterkt høyreorienterte journalisten José Antonio Sánchez i sjefsstolen i Madrid. En trist æra ble innledet i moderne spansk TV-historie.

Nyhetene ble sterkt vinklet, diskusjonsprogrammer fikk et flertall av deltakere som hadde samme syn som PP, og saker som var ubehagelige for Rajoy og hans regjering ble sterkt dempet eller rett og slett skjøvet under teppet. De mange korrupsjonssakene som PP-ledere har vært involvert i både på nasjonalt, regionalt og lokalt plan, har hatt en tendens til å bli sterkt nedprioriterte. Når det gjelder de langt færre korrupsjonssakene sosialistpartiet PSOE har vært involvert i, har det imidlertid vært fullt nyhetstrøkk i TVE.

I VÅRES fikk opposisjonen i nasjonalforsamlingen endret loven om utnevnelse av kringkastingssjef for å unngå rene partiansettelser. Den loven har nå Rajoy klart å underminere.

Avisa El País hadde mandag en artikkel der de satte TVEs dekning av det som skjedde i Catalonia opp mot det den regionale TV-stasjonen TV3, Televisió de Catalunya. Dette er en kanal som kjemper for å være størst blant de katalanske TV-seerne, og den støtter fullt ut kampen for uavhengighet. I helga glemte også ledelsen der helt klare journalistiske prinsipper, det var ja-sidas folk som slapp til, og det var neppe et eneste katalansk offer for politibrutalitet som ikke ble intervjuet. Man skulle ikke tro det var den samme begivenheten som ble dekket av de to TV-kanalene.

NÅ KREVER journalistklubben i TVE at informasjonsdirektør José Antonio Alvarez Gundín og hele hans stab går av etter den skandaløse dekningen av det som skjedde i Catalonia i helga. Så da må nok kringkastingssjef Sánchez ta en telefon til Mariano Rajoy.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook