Spansk krig - igjen

Ikke helt vellykket inderliggjøring av den spanske borgerkrigen.

BOK: Det er få kriger som i så stor grad er blitt gjenstand for en skjønnlitterær «dokumentasjon» - eller fiksjonalisering - som den spanske borgerkrigen. Også kalt «litteratenes krig», fordi titusentalls intellektuelle reiste til Spania for å kjempe den godes kamp mot fascismen.

En «heltemodig» innsats som siden ble litteratur, blant andre av Arthur Koestler, Hemingway og Orwell.

Minefelt


Bror Hagemann beveger seg derfor bokstavelig talt inn i et minefelt når han sytti år seinere skriver den fiktive fortellingen om den norske krigshelten Torgeir, hvis dødsforakt og heroiske innsats under krigen ble legendarisk.

I 1988 møter vi hans barnebarn, en mislykket student i Bergen, som vokste opp med farfarens fortellinger. Han blir oppsøkt av en meksikansk studine som skriver en avhandling om Torgeir, og i intervjuform prøver de å nøste opp «historien bak historien». Motvillig avmystifiserer de Torgeirs helteinnsats, det tilfeldige i at han havnet i Spania, de mange «heroiske» bragdene som kanskje - eller kanskje ikke - var såkalt heroiske.

Knotet


Hagemann avdekker i denne boka det spanske borgerkrigskaos: Folkefrontens kaotiske udugelighet som sendte titusenvis i døden til ingen nytte. Men dette er blitt gjort utallige ganger før (sist svært vellykket av Jan Jakob Tønseth i «Et vennskap»). Dette vet Hagemann, noe som gjør at hans «vri» på fortellingen nærmest virker litt krampaktig: En forsøksvis og litt diffus inderliggjøring av historien via en parallellisering til vår tid, der barnebarnet etter hvert «blir» farfaren. Men den intervjuaktige fortellervinkelen blir knotet, stakkato og i passasjer litterært plump.

Riktignok skriver Hagemann seg opp etter hvert, og klarer å «bake» de tre personene inn i hverandre. Her er også et utall enkeltepisoder som viser at dette er forfatteren av den utsøkte «De blyges hus» (2002). Til en viss grad klarer Hagemann også å formulere et litterært svar på det umulige spørsmålet: «Hva er lukten av angst? Hva er lyden av skrekk? Av hundre manns søvnløse netter.»