BERLINERPOPLENE: Siste del av suksesserien har premiere på NRK i morgen. Foto: NRK
BERLINERPOPLENE: Siste del av suksesserien har premiere på NRK i morgen. Foto: NRKVis mer

Spår godt nytt tv-år

Tv-seerne kan glede seg til 2009. Ekspertene mener økt konkurranse gir enda bedre programtilbud.

– Programtilbudet i 2009 viser at tv-kanalene har tro på framtida, til tross for finanskrisa, sier kommunikasjonsrådgiver Lasse Gimnes i GimCom.

Han mener denne positiviteten er veldig bra for tv-seerne, fordi den fører til økte investeringer i programmene og mer norsk produksjon.

– TV-seerne kan glede seg. Slik vi kjenner det nå, blir programtilbudet veldig bra i 2009, sier også Espen Barås Bye, som er tv-ansvarlig i mediebyrået OMD.

Av de nye konseptene, har han spesielt god tro på «Korslaget» og «Prosjekt X» på TV 2, samt «Wipeout» på TVNorge.

Mer tv-titting
Tv-tittingen nådde rekordhøyder i 2008 – og ekspertene tror 2009 blir et nytt godt tv-år.

– Jeg tror faktisk at tv-tittingen vil øke enda litt mer. Sammenliknet med en del andre europeiske land, ser vi fortsatt lite på tv i Norge, sier Gimnes.

Det samme mener Barås Bye, tv- og radiosjef Jacob Schjerven i MediaCom og mediedirektør Jarle Thalberg i Carat Norge.

– Det er sterke tradisjoner forbundet med tv. I norske hjem har tv-skjermen fått en så sentral plass at den ikke blir utkonkurrert av nye medieplattformer de nærmeste åra. I stedet ser vi at det totale medieforbruket øker, sier Thalberg.

Økt tilgang
Ekspertene peker ellers på digitaliseringen som en hovedgrunn til den økte tv-tittingen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er mange som bare har hatt to-tre kanaler, som nå kan se 18-20 kanaler. Da er det naturlig at enda flere bruker mer tid på tv, sier Gimnes.

Han mener at tv-tittingen også øker som følge av økt konkurranse og et bedre programtilbud, mens Barås Bye tror finanskrisa fører til at flere tilbringer mer tid hjemme foran tv-skjermen.

Tv-krigen
Kampen om seerne blir ikke mindre i det nye året.

– De store kanalene er i en forsvarsposisjon. Jeg tror både NRK 1, TV 2 og TVNorge som hovedkanaler kommer til å tape markedsandeler i 2009, sier Gimnes.

– Det blir veldig spennende å se hvordan det går med konkurransen tv-kanalene imellom. Jeg tror trenden vi så i 2008, med at de store taper markedsandeler, fortsetter inn i 2009, sier også Jacob Schjerven.

Jarle Thalberg tror at TV3 blir en vinner, slik de var det i 2008.