ORIENTERT? Det er grunn til å spørre hva de som vil ha «mer læring i barnehagen» vet om barnehagen, skriver Foss.
ORIENTERT? Det er grunn til å spørre hva de som vil ha «mer læring i barnehagen» vet om barnehagen, skriver Foss.Vis mer

Spar oss for «det neste barnehageløftet»

Vi vet at prisen for «det neste barnehageløftet» er leken.

Meninger

Under tittelen «Det neste barnehageløftet» skriver kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen at «Tilbudet til ditt barn avhenger for mye av tilfeldigheter», (Dagbladet 19.09).

Det er ikke korrekt. Barnehagetilbudet avhenger av hvordan lokale og nasjonale myndigheter i en årrekke har gjort bevisste valg og prioriteringer. Flere steder ved å satse på billig utbygging gjennom å spare på bemanningen. I tillegg er barnehager pålagt å innføre omfattende og lovstridige massekartleggingssystemer og pedagogiske programmer som stjeler voksenressurser fra barna og tillit fra barnehagelærerne.

Kunnskapsministeren vil bruke dette faktum til å innføre læringsmål og skoletilnærming i barnehagen. «Vi må gjøre det tydeligere hva barn skal lære i barnehagen», skriver han videre.

Det må vi ikke, fordi det ikke er nødvendig. Rammeplanen er full av prosess- og opplevelsesmål for ulike fagområder, verdier og livsområder, som sier noe om hva barn skal få erfaring med i barnehagen. Barnehageprofesjonen er i stand til å realisere dette hvis de får anledning. Det er grunn til å spørre hva de som vil ha «mer læring i barnehagen» vet om barnehage og barns læring? Mer av hva da? Som regel menes mer læring knyttet til de fagene der vi gjør det dårlig enn vi liker i PISA-tester. Hvis ikke barn lærer det de skal i skolen foreslår jeg at kunnskapsministeren order opp i det, nettopp i skolen. Vi vet at prisen for «det neste barnehageløftet» er leken.

Røe Isaksen peker rett nok på en viktig del av problemet: bemannings- og pedagogtetthet må bli bedre. Hvis ministeren ønsker å realisere en god barnehage for alle barn kan han begynne med å sikre pedagogtetthet og bemanningsnormen nå, ikke om seks år.

Ministerens vil ha en «en trygg barnehage med kvalifiserte og omsorgsfulle voksne, der barn kan leke og lære». Målene deles med alle som jobber i og med barnehage. Barnehagen bygger på et helhetlig læringssyn som kompetente barnehagelærer er i stand til å realisere.

Gi barnehagelærerne tida tilbake. Gi barnehagene nok barnehagelærere, en anstendig bemanning og slutt å pålegge dem tidstyver i form av massekartlegging og programbruk som er barnefiendtlig, som ofte gir et misvisende bilde av barns kompetanse og som få ser nytten av. Da kan barn og voksne i barnehagen konsentrere seg om lek, omsorg og læring. En instrumentell tilnærming til barns læring i barnehagen kommer ikke til å gi de ønskede resultatene til en pris vi er villige til å betale.