KJØPER:  Sparebankstiftelsen DNB kjøper 100 prosent av Amedia. André Støylen holder pressekonferanse. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
KJØPER: Sparebankstiftelsen DNB kjøper 100 prosent av Amedia. André Støylen holder pressekonferanse. Foto: Bjørn Langsem / DagbladetVis mer

Sparebankstiftelsen DNB kjøper 100 prosent av Amedia

Stiftelsen overtar alle aksjene i Amedia fra LO, Telenor og Fritt Ord.

(Dagbladet): Sparebankstiftelsen DNB kjøper 100 prosent av Amedia og legger eierskapet til en egen avis-stiftelse.

Det er altså en nyopprettet stiftelse som blir eier av Amedia-konsernet som har 62 abonnementsaviser over hele landet og om lag 2 400 ansatte i Norge og Russland.

- Hvorfor er vi her? - Vi tror dette konsernet og disse avisene vil klare å forsvare sin plass i en norsk medieverden og tjene penger på det, sier direktør i Sparebankstiftelsen DNB, André Støylen, på en pressekonferanse mandag ettermiddag.

Han fortsetter:

- Hvorfor er vi her? Vi driver ikke med medier. Det er andre stiftelser med lengre tradisjoner enn oss. Grunnen til at vi er her er disse lokalavisene som er viktige arenaer i sitt lokalsamfunn, sier Støylen.

Salget verdsetter Amedia til 1,4 milliarder kroner. Etter fradrag for gjeld og gjeldsrelaterte poster er kjøpesummen for aksjene 395 millioner kroner. Differansen består av fratrukket gjeld, pensjonsforpliktelser og omstruktureringskostnader.

- Fornøyd, men vemodig LO, som i fjor varslet at de ville selge seg ut av konsernet, er fornøyd med å ha fått på plass en norsk kjøper.

- Vi skal videreføre formålsparagrafen. Samtidig må jeg ai at det er både vemodig og et veiskille å selge seg ut slik vi gjør i dag, sier LO-leder Gerd Kristiansen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Støylen sier at de håper de har sett bunnen hva gjelder abonnementstall.

- Resultatet for 2015 var oppløftende for Amedia, sier han.

Telenor har vært største aksjonær i Amedia med en eierandel på 44,2 prosent. LO har eid 35,65 prosent, mens stiftelsen Fritt Ord har hatt 2,97 prosent. Elleve andre fagforbund tilsluttet LO har hittil hatt småposter på mellom 0,003 og 4,08 prosent.

- Viktig med gode lokalaviser Konsernsjef i Ameida, Are Stokstad, sier det viktigste for han har vært å få til en langsiktig løsning for selskapet og at en ny eier vil jobbe for å skape sterke lokalaviser landet rundt.

- De nye eierne har i hvert fall lært mye om oss gjennom de siste uker og måneder. Og i alle diskusjoner, så er vi så samstemte i forhold til de strategiske og verdimessige mål. Alt dreier seg om å lage gode lokalaviser og det er jeg trygg på at vi får nå framover, sier Stokstad til Dagbladet.

Hva har vært de største utfordringene?

- Det har vært alle spekulasjonene de siste månedene. Alle som gjerne skulle ønske at vi ikke klarte dette og som kanskje ønsket seg en bit her og der.

André Støylen sier til Dagbladet at han selv fikk ideen om å kjøpe opp Amedia.

- Fra den spede begynnelsen i fjor høst har det vært mange prosesser internt. Det er viktig å ikke forelske seg for mye i egen idé, så det har vært viktig å teste ut hvorvidt det faktisk vil funke.

Han legger til:

- Vi har gått mange runder på om dette faktisk er vår rolle, og hvilken risiko vi tar, men vi er en stor stiftelse, og jeg er trygg på at dette er en riktig beslutning.