Speil av et liv

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

BOK: Og når romanens kretsløp er fullført, venter en ny smerte der, enda mørkere og råere.

Olav Angells tre Oslo-romaner danner, når de leses i sammenheng, et gjennomført verk hvor Angell går tettere og tettere innpå de samme tilbakevendende temaer for hver enkelt roman.

Et gjennomgående element i Angells romanprosjekt er den samme selvbiografiske klangbunn som finnes i den amerikanske forfatteren John Sanfords romansuite med undertittelen «Scenes in the Life of an American Jew», eller kanskje mer nærliggende, i Jack Keroaucs store og underkjente Dulouz-legende hvor fantasi og virkelighet, improvisasjon og assosiative tankerekker beriker den selvbiografiske grunnstrukturen.

Episodisk

«Oslo i demring» er i videste forstand en realistisk fortelling fra Etterkrigs-Oslo, og Angell foretar nedslag i oppvekst, militærtjeneste, strøjobber, jazz, lesning, raki, mat, kjærlighet og slutten på sistnevnte - «The End of the Affair» - og skriftstiller disse snittene i sin helt egne stil, en stil som framstår som et sobert og potent uttrykk, et destillat av et helt livs bevisste forhold til språk og form.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer