Spektakulært nok i Bergen

Det er bare et drøyt år siden Per Boye Hansen feide inn i norsk musikkliv som ny Festpillsjef i Bergen, og tok luven fra alle festspillbesøkende. Ja, unntatt bergensavisene, da.

HAN KOM FRA suksess i sjefsposisjon på Komische Oper i Berlin, og vi får se hvor ferden ender. Men i går pakket han ut sine andre festspill. Og de skal ikke svekke hans gode rykte, som kunstnerisk leder i særklasse. Noe drypp hadde vi allerede fått med oss. Som for eksempel at danske Bernt Sørensen blir festspillkomponist. Det var han også nylig i Risør. Men det er ikke så mange kandidater med format til å fylle en slik plass i Norden, og Sørensen er så visst en av dem. Han er med allerede fra begynnelsen, med urframføring på selveste åpningskonserten 23. mai av bestillingsverket «Exit Music», en konsert som også byr på Leif Ove Andsnes som spiller Lutoslawskis Klaverkonsert fra 1988, «den viktigste klaverkonserten fra siste halvdel av det forrige århundre», ifølge solisten.Dermed kan et stort, nytt publikum få anledning til å høre hvilket løft Bergensfilharmonikerne er i ferd med å ta, under sin nye sjefdirigent, Andrew Litton.

ÅRETS PROGRAM viser oss en sjef som arbeider med det møysommelige vedlikeholdet, som krever teft og sorteringsevne, for at et nivå kan etablere seg slik at også de ikke så spektakulære evenementene kan framstå som svært gode. Nettopp det er gode festspills stillferdige adelsmerke.Men ellers blir det så visst spektakulært nok, også, med ny dans i lange baner fra Jo Strømgren og Carte Blanche, til musikk av festspillkomponisten. Skandaløs og pikant opera blir det også, Mozarts «Bortførelsen fra Seraillet» med rikelig vold og sex signert Calixto Bieito, han med «Peer Gynt»-oppsetningen i år. Og en av Norges mest suksessrike vokalgrupper, nylig hjemkommet fra sensasjonell mottakelse i USA, Trio Mediæval, er engasjert som festspillmusikere (se egen omtale).

HVILKEN PROFIL er det som avtegner seg gjennom årets, og fjorårets, program? Sjøl vil jeg si at det er en fordel at den ikke lar seg oppsummere i en medievennlig håndvending. Til gjengjeld røper det en sjef med nærkontakt til det kunstneriske innholdet, en som holder hendene på rattet og som vet hva som trengs i en sammenheng der lettvintheter avslører seg selv i en håndvending.I så måte kan vi bare gratulere.