Anmeldelse: Gabi Gleichmann, Aurelia

Spekulativt fra suksessforfatteren

Gabi Gleichmanns nye jødiske familiehistorie oppfyller ikke forventningene.

TÅREDRYPPENDE: Gabi Gleichmann brakdebuterte med «Udødelighetens elixir» i 2012. Nå er han tilbake med ny roman. Foto: NTB SCANPIX
TÅREDRYPPENDE: Gabi Gleichmann brakdebuterte med «Udødelighetens elixir» i 2012. Nå er han tilbake med ny roman. Foto: NTB SCANPIX Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Gabi Gleichmanns er født i Ungarn, vokste opp i Sverige og bosatt i Norge. Hans roman «Udødelighetens elixir» (2012) er en av de mest oppsiktsvekkende debutene siden Karl Over Knausgårds «Ute av verden». Den er oversatt til 13 språk, og den modne debutanten ble hyllet som en forfatter helt på høyde med den store romantradisjonen. Det var derfor med høye forventninger jeg åpnet det forlaget kaller en «ny, stor roman» fra hans hånd.

Einsteins elskerinne

Den har fått tittelen «Aurelia» etter sin hovedperson. Riktignok het hun først Golda. Men i likhet med en rekke klassiske romanfigurer, skifter hun navn når historien blir av det mer fantastiske slaget. Uten å røpe for mye, skjer navnebyttet ikke så lang tid før hun blir elskerinnen til en fysiker ved navn Albert. Det er mer enn at hans kone heter Elsa, som tyder på at etternavnet må være Einstein.

I «Aurelia» spenner Gleichmann opp et historisk lerret han fyller med spektakulære, men ikke alltid like troverdige historier. Aurelias beretning starter i Bratislava i 1909 og ender i New York to verdenskriger, et holocaust, to atombomber og en kald krig senere. Selv om han tyr til virkemidler av det melodramatiske slaget, lykkes han heller ikke med å forløse spenningen i romanen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.