Spellemannprisen: Noah Cyrus og Juliander på scenen med Alan Walker (bak) i Oslo Konserthus søndag. Foto: NTB scanpix
Spellemannprisen: Noah Cyrus og Juliander på scenen med Alan Walker (bak) i Oslo Konserthus søndag. Foto: NTB scanpixVis mer

Spellemann:

Spellemann har mistet nesten halvparten av seerne på fire år

Nytenkning ga seerflukt.

(Dagbladet): Dette skulle bli året da Spellemann reiste kjerringa etter fallende seertall og kritikken mot fjorårets Rubicon-produserte show fra Sentrum Scene. For første gang på 16 år produserte NRK sendingen selv. Spellemann-showet ble flyttet til Oslo Konserthus, og lagt til en søndag.

Resultatet: 514 000 seere på den NRK1-sendte hoveddelen av sendingen, mot fjorårets 736 000. Dette var på sin side en nedgang fra 866 000 i 2016.

Markedsandelen i år var på 35 prosent, mens den de fem foregående årene har ligget mellom 42 og 56 prosent.

Under søndagens Spellemann-show var det mange kjendiser og artister som dukket opp på den røde løperen med hvit rose. Initiativet var til støtte for metoo-kampanjen. Video: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer

- Skuffende

Forbundsleder Hans Ole Rian i Musikernes Fellesorganisasjon (MFO) er overrasket over de lave tallene.

- Det er skuffende med en så stor nedgang. Det har nok slått uheldig ut at showet ble lagt rett etter OL. Man skulle tro at flere i målgruppen ville sitte hjemme en søndag enn en lørdag for å se Spellemann. Men med OL-fokuset i ukene før, har kanskje ikke NRK lykkes i å nå ut og bygge opp forventningene i forkant, sier han.

Dette på tross av at det var akkurat det NRK skulle gjøre. Gjennom hele uke åtte var det fokus på norsk musikk, og fredag 23. spilte alle NRKs radiokanaler bare norske artister.

Morten Wiberg i mediebyrået Carat tror det først og fremst er flyttingen av dag og den harde konkurransen om søndagseerne som er forklaringen på nedgangen.

- Man vil automatisk miste en del seere, hvis man ønsker mest mulig blæst om utdelingen er det lettere på en lørdag enn en søndag. Dessuten var TVNorge denne søndagen en sterk konkurrent med flere premierer.

Styreleder i Spellemann, Marte Thorsby, trekker også fram kampen om seerne:

- 500 000 seere på en søndag er vi fornøyde med, særlig sett opp imot at vi konkurrerer mot «71 grader nord» og «Neste sommer», i tillegg til OL som har rullet og gått i over to uker.

- Det er en ny tv-hverdag med sterk konkurranse. Og tallene inkluderer jo kun de som så sendingen direkte, og ikke alle som ser nå i etterkant, fortsetter hun.

Skal evalueres

Produsent Stian Malme i NRK Underholdning sier at han var veldig spent på tallene.

- Det var vanskelig å si på forhånd hvordan flyttingen av dag ville slå ut. Vi er for så vidt fornøyde med en halv million tv-seere. Verken de som så sendingen live på nrk.no eller de som så den i nettspilleren vår er regnet med.

Han forteller at det også ble testet ut nye grep.

- Dette er første gang vi har streamet direkte på en av artistenes Youtube-kanal. Alan Walkers innslag ble sendt ut til flere hundre tusen av hans 12 millioner fans på Youtube.

Malme sier det er vanskelig å styre unna all annen konkurranse, samtidig som han medgir at et OL med norsk medaljedryss i forkant ikke var ideelt.

- Vi skal evaluere dette nå i etterkant, men alt i alt er vi fornøyde.

Thorsby vil ikke felle noen dom over verken timing eller sendedag ennå:

- Hvilken dag vi lander på neste år er ikke besluttet ennå, men der er det mange momenter som teller inn. Og det er viktig å løfte blikket opp fra de lineære seertallene.

Rian i MFO håper Spellemann og NRK sammen kan klekke ut et bedre konsept neste år. Men én ting mener han de har lykkes med denne gangen.

- I fjor kom det mye kritikk mot at showet manglet bredde og bommet på målgruppen. I år var det en mye bedre opplevelse både på tv og for oss som satt i salen.