FIKK PRIS: Okkultokrati vant årets Spellemannpris i klassen metal. Her takker trommeslager Lars Preus for prisen. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
FIKK PRIS: Okkultokrati vant årets Spellemannpris i klassen metal. Her takker trommeslager Lars Preus for prisen. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpixVis mer

Spellemann lot jurymedlem gi pris til album han selv var med på: - Jeg blir ganske sint hvis jeg skal ofres

Emil Nikolaisen satt i juryen som ga Okkultokrati Norges gjeveste musikkpris etter å ha spilt inn og deltatt på plata. Med Spellemanns velsignelse. 

(Dagbladet): Da det kritikerroste metalbandet Okkultokrati ble tildelt sin første Spellemann-pris noensinne for «Raspberry Dawn» på lørdag, sa de de blant annet følgende i takketalen:

- Takk til Emil Nikolaisen som er produsent på skiva. Det hadde ikke vært det samme uten deg.

Når Spellemann-juryene nå er frigitt, kommer det fram at Nikolaisen var med på å gi prisen til albumet han selv var med på å spille inn.

Nikolaisen er en av nestorne i den alternative rockescenen i Norge, blant annet som frontfigur i Serena-Maneesh og Silver. Han har også jobbet med Todd Rundgren og Lindström, i tillegg til å være bak spakene i studio når andre band lager plate.

VAR I JURY: Emil Nikolaisen. FOTO: ANNE-STINE JOHNSBRÅTEN
VAR I JURY: Emil Nikolaisen. FOTO: ANNE-STINE JOHNSBRÅTEN Vis mer

Ble klarert

I krediteringslisten på «Raspberry Dawn» står det at albumet er «recorded and mixed by Emil Nikolaisen». I tillegg står han kreditert for å ha bidratt med «additional guitars».

- Jeg har lenge hatt samtaler med Spellemann om min habilitet, og jeg ba dem om hjelp til å vurdere det før jeg eventuelt kunne si ja. Jeg ble klarert av Spellemann som jurymedlem i metal- og rock-kategorien, men trakk meg fra indie-kategorien fordi jeg var påmeldt som delmedlem av konstellasjonen Megaphonic Thrift, samt at min søster Hilma også befant seg i samme kategori. Jeg har vært åpen om at jeg kjenner mange av de nominerte, og jobben jeg har gjort på Okkultokratis album, men jeg sa ja til dette fordi jeg har hatt lyst til å gjøre en samfunnstjeneste - på dugnad. Jeg mener - hvor mange meter skal man vel gå rundt Youngstorget før man møter på en såkalt kollega. Norge er et lite land, og Oslo en enda mindre by, sier Nikolaisen til Dagbladet, og fortsetter:

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg har investert mye tid i dette, og har selvsagt kun hatt en faglig tilnærming til jobben. Jeg føler at jeg har alt mitt på det rene - og var klarert av Spellemann - selv om jeg skjønner at man kan stille spørsmål ved at jeg satt i juryen basert på at jeg ble kalt produsent fra podiet. Det virker å ha vært veldig mye bingo, slett juryarbeid og alternative, lokale motiver i etablissementet der ute. Jeg er uansett glad artister som representerer den frie musikkverdenen får en plattform, med eller uten meg i juryen.

KRITIKERROST: Bandet Okkultokrati. 
KRITIKERROST: Bandet Okkultokrati.  Vis mer

- Vil ikke ofres

Det var Abbath, NAG og Sarke som endte opp som Spellemann-nominerte i metal-kategorien sammen med vinnerne Okkultokrati. Nikolaisen innrømmer å ha stemt på plata han har jobbet med selv.

- Det var enkelt for meg å ta dette faglig og seriøst, og mine stemmer påvirket ikke sluttresultatet. Vinneren var rimelig enstemmig, sier Nikolaisen.

Musikeren nekter å ta på seg noen slags rolle som syndebukk.

- Jeg tjener ikke mer penger på utgivelsen selv om den har vunnet Spellemann. Jeg har allerede fått betalt for min jobb på plata. Jeg lever et enkelt liv, på sida av det etablerte samfunnet, der jeg brenner for musikken og underdogs. Jeg blir ganske sint hvis jeg skal ofres for prosessene i habilitetsspørsmål. Da gidder jeg ikke å delta på slike ting igjen. Man burde kanskje vurdert noen standardprosedyrer når juryer blir satt sammen, både når det gjelder habilitiet og ikke minst kvalitets- og kompetansesikring. All kameratskapen i norsk musikk er et helt annet og mørkere kapittel.

- Møkk lei

I rock-kategorien, hvor Nikolaisen også satt i juryen, var bandet Årabrot nominert for albumet «The Gospel». Der står Nikolaisen også kreditert som innspillingstekniker, i tillegg til å ha bidratt med gitar og «noise». Der var det imidlertid Kvelertak som stakk av med prisen.

- For ikke å være involvert i en utgivelse i dette lille landet i løpet av et år, og være hundre prosent habil i en jury, må man enten være hermetisk isolert, irrelevant, avdanket eller ekstremt dårlig i jobben sin. Sånn sett sier det litt om hva slags folk som med helt rent hjerte i så fall skal kunne takke ja. Det er altså ikke nødvendigvis de mest egnede eller kompetente. Det har bygd seg opp en kultur hvor man ikke tør å si noe kritisk for at man er redd for å være gammel, avdanket eller sur. Eller om man skulle finne på å si noe som kan få kollegaer til å til å føle seg tråkket på. Og det høres, i musikken - i det joviale. Det er jeg møkk lei av. Jeg ønsker å snakke på vegne av den søkende, gode og ukorrumperte musikken, hvor de friske ideene får vokse frem. Derfor synes jeg det det er interessant og nødvendig å engasjere seg i sammenhenger som dette - der Spellemann klarerte meg for oppgaven.

Reglement

I promoteringen av albumet har Nikolaisen vært omtalt flere ganger som skivas produsent, selv om han ikke står kreditert som det.

- Det er det som er sakens kjerne. Ikke hva jeg måtte mene om mitt engasjement. Krediteringen på den offisielle plata definerer en rolle som var akseptabel for Spellemanns habilitetsvurdering, sier Nikolaisen.

I Spellemann-juryreglementet står følgende:

«Det forutsettes at jurymedlemmene ikke har direkte tilknytning til utgivelsene de er satt til å vurdere. Eksempler på dette kan være nære familiære bånd, yrkesmessig nær relasjon til artist, opphavsmann eller utgiver, eller økonomiske interesser i utgivelsen. »

Dagbladet har stilt spørsmål til Spellemann-styreleder Marte Thorsby om hvor grensa går, siden Nikolaisen var klarert av Spellemann selv.

- Hadde han vært produsent, ville Nikolaisen vært inhabil. I dette tilfellet er han kreditert som innspillingstekniker på albumet, noe han er på en rekke album i løpet av et år. Dette var han helt åpen om, og Spellemann falt ned på at han var habil. Han hadde ikke nære familieære relasjoner til de involverte, hadde ikke en nærmere yrkesmessig relasjon til disse enn til andre innen miljøet og har ikke noen økonomisk vinning i utgivelsen, sier Thorsby.

SPELLEMANN-STYRELEDER: Marte Thorsby. Foto: IFPI
SPELLEMANN-STYRELEDER: Marte Thorsby. Foto: IFPI Vis mer

Kritisk

Audun Reithaug, som i en kronikk i Dagbladet er kritisk til hvordan Spellemann setter sammen juryene sine, er ikke imponert.

- Dette er først og fremst synd. Nikolaisen har blitt fjernet fra Indie-juryen, men ingen reagerer på at han har vært involvert i ei plate i metal-kategorien før han blir takket i vinnertalen. Det er jo mye sterkere økonomiske bånd til ei plate han har jobbet på selv. Men det er dumt hvis det er han som skal få ansvaret, det er ikke han som er syndebukk her, sier Reithaug, som er leder i Norsk viseforum, og fortsetter:

- Jeg vil legge vekt på at det er Spellemann som har ansvaret her. Folkene som er inne i juryen, de ser ikke hvordan dette tar seg ut selv. Spellemann må styrke legitimiteten sin som prisutdeling ved å vise at de tar dette seriøst, sier han.

- Vi hadde den beste skiva

Bandet selv er tilsynelatende uanfektet av oppstusset.

- Bra om Okkultokrati, som aldri tidligere har hatt noen allierte eller fått noe drahjelp fra norsk bransje, men tvert i mot har gjort seg til fiender med de fleste, skal bli det endelige oppgjøret med norsk kameratskap og nepotisme, skriver vokalist Henning Wisth i en e-post til Dagbladet.

Okkultokrati-trommeslager Lars Preus mener uansett at bronseharpa gikk til riktig band.

- Vi hadde den beste skiva, så det skulle bare mangle at vi vant. Men uansett: Emil hadde diskutert dette forholdet med Spellemann før han kunne takke ja til å sitte i juryen. Emil var aldri kreditert som produsent på skiva, det var først fra podium på Spellemann at vi fikk takket ham for innsatsen hans på denne plata, sier han.