FIKK IKKE SE: 
Tilskuerne i Valen-salen gikk blant annet glipp av opptredenen til årets spellemenn, Kaizers Orchestra. 
Foto: Tommy Ellingsen / NTB scanpix
FIKK IKKE SE: Tilskuerne i Valen-salen gikk blant annet glipp av opptredenen til årets spellemenn, Kaizers Orchestra. Foto: Tommy Ellingsen / NTB scanpixVis mer

Spellemann-publikum føler seg svindlet

Gikk glipp av store deler av showet i går. - Har sjelden følt meg så lurt.

STAVANGER/OSLO (Dagbladet): Spellemannprisen ble i år for første gang utdelt i Stavanger, i byens storstue, det splitter nye konserthuset.

For første gang ble også produksjonen delt opp i to ulike saler, der prisene og underholdninga vekslet mellom å være i Zetlitz-salen og Fartein Valen-salen for å skape ei bra tv-sending.

Men opplevelsen for mange av de betalende publikummerne i Stavanger Konserthus var langt fra tilfredsstillende.

Dro etter én time Mens publikummet i Zetlitz-salen kunne kose seg med prisutdelinger som «Årets Spellemann» til Kaizers Orchestra, «Beste Popalbum» til Karpe Diem og «Årets Hit» til Sirkus Eliassen, samt liveopptredener av Kaizers Orchestra, Big Bang og Maria Mena, forlot flere rasende tilskuere i Valen-salen allerede i pausen.

De fikk nemlig «bare» overvære utdelinga av «Årets Hederspris» til Karin Krog, klassiskprisen til Leif Ove Andsnes, samtidsprisen til Asamisimasa, folkemusikkprisen til Ottar Kåsa, komponistprisen til Eivind Buene og jazzprisen til Sissel Endresen.

OPPTRÅDTE I ZETLITZ-SALEN: De misfornøyde tilskuerne gikk også glipp av Maria Mena på scenen. 
Foto: Tommy Ellingsen / NTB scanpix
OPPTRÅDTE I ZETLITZ-SALEN: De misfornøyde tilskuerne gikk også glipp av Maria Mena på scenen. Foto: Tommy Ellingsen / NTB scanpix Vis mer

Flere av disse var heller ikke til stede.

Av opptredener fikk de se fire musikkstykker av KORK, med artister som Ole Paus, Bugge Wesseltoft, Moddi og det tolvårige fiolinvidunderbarnet Joakim Røbergshagen.

- Svindel Dagbladet har fått en rekke henvendelser fra misfornøyde tilskuere. Trond Ryeng og hans kone var noen av de som dro etter én time.

- Det er intet mindre enn svindel på høylys dag å selge billetter til et show man ikke får se, sier Ryeng til Dagbladet.

- Vi bestilte tidlig. Da min kone ringte og bestilte, sa hun at hun aldri har vært i det nye konserthuset, og ville ha de beste setene der hvor det skjer. Vi trodde jo dermed at vi skulle være der selve showet fant sted, sier han.

- Helt håpløst Da de ankom Spellemannshowet i går kveld, satt de på en av de bakerste radene i Fartein Valen-salen.

DÅRLIG STEMNING: Svært mange av tilskuerne som satt i Valen-salen uttrykker misnøye over at de måtte  se store deler av Spellemann-showet via storskjerm. Foto: Trond Ryeng
DÅRLIG STEMNING: Svært mange av tilskuerne som satt i Valen-salen uttrykker misnøye over at de måtte se store deler av Spellemann-showet via storskjerm. Foto: Trond Ryeng Vis mer

- Det var helt håpløst, hadde vi visst dette da vi ringte og bestilte billettene, hadde vi sagt nei, sier han.

De betalte 495 kroner per billett pluss billettavgift, men prisen spiller ingen rolle, påpeker han.

- Vi hadde bare lyst til å se showet. Det var derfor vi ringte og bestilte veldig tidlig. Det var opplevelsen vi var ute etter. Vi ble så skuffa da vi fant ut at vi måtte se det på en storskjerm.

- Det er akkurat som at du har betalt for billetter til en fotballkamp, og så får du se den på en tv-skjerm fra en fotballpub.

- Vi hørte at folk begynte å klage rundt oss der vi satt. Jeg tror alle var veldig skuffa.

- Er det noe du ønsker å formidle til arrangørene?

- Jeg synes de burde gi oss en ny billett til neste show eller refundere utgiftene våre. Jeg tror ingen i forkant kunne skjønne hva slags opplevelse de kunne vente seg.

Facebook-storm Også på Facebook-sidene til konserhuset har en rekke tilskuere uttrykt sin misnøye.

«Utrolig dårlig fordeling på artister og utdeling av priser i de to salene- skam dere! Betalte ikke 500 kr pr billett for å se nesten hele showet på storskjerm:-(», skriver en.

«Har sjelden følt meg så lurt som jeg ble i går (...) Det jeg lurer på er hvorfor ikke dere som arrangør opplyser i forkant om hvordan showet skulle fordeles, eller retter sagt opplyst om at det kun var show i den ene salen. Hadde vi visst det, ville vi selvsagt valgt å kjøpe billetter her. Nå sitter vi stedet igjen med en følelse av å bli rundlurt, hva var tanken med dette opplegget, om ikke det å dra mest mulig penger ut av det?» skriver en annen.

«Det verste er likevel skuffelsen til barna mine. De var utrolig spente i forkant, i pausen spurte de om vi ikke heller skulle gå hjem å se resten på TV. Det sier det egentlig det meste. Å betale så mye penger for å sitte å se på en storskjerm er ikke imponerende, da forventer man ekte varer! Enda verre, hadde vi valgt å se showet hjemme ville vi i tillegg fått med oss alt som skjedde. Svindel er dessverre det eneste ordet jeg finner dekkende.»

Det var Stavanger Aftenblad som først omtalte publikumsskandalen i natt. Også her har en rekke tilskuere skrevet inn sinte kommentarer.

- Komplisert Ansvarlig produsent for Spellemann-showet, Dag Hvaring, sier til Dagbladet at de har en stor ambisjon om å lage den maksimalt beste TV-sendingen fra to saler.

- Det er komplisert fordi det nødvendigvis må være pauser i salene, sier han.

- Det var viktig å bruke begge salene for å få vist frem det fantastiske anlegget, men også for å kunne ha både symfoniorkester og store opptredener med rockeband. Ikke minst var det viktig å gi mange anledning til å oppleve en Spellemannpris-utdeling.

Vil diskutere kompensasjon Hvaring mener de fikk til en veldig god TV-sending og TV-løsning, men medgir at det ble en skjev fordeling av prisutdelinger og opptredener i de to salene.

I Valen-salen var det fem musikalske opptredener og det ble delt ut seks priser. I den andre salen var det seks musikalske opptredener og det ble delt ut 15 priser. I tillegg var det ett fellesnummer som gikk i begge saler.

- Det ble en skjev fordeling og er enige i at det burde være en lik fordeling av opplevelser. Vi synes det er svært beklagelig at publikummere har hatt en dårlig opplevelse og kommer til å besvare de henvendelsene vi får og vil med en gang etter påske sette oss ned for å diskutere hva vi gjør for å kompensere publikum som er misfornøyd, sier han.