- Spellemannprisen en parodi

Spellemannpris-vinner og tidligere generalsekretær i Norges Kunstnerråd, Carl Morten Iversen, mener Spellemannprisen har blitt en parodi på seg selv.

I går skrev Dagbladet om de klassiske kategoriene i Spellemann-utdelingen, hvor Oslo-Filharmonien, Leif Ove Andsnes og Truls Mørk har mottatt 35 nominasjoner på ti år.

- Langt på vei er forholdene med gjengangere de samme for jazzklassen, mener Iversen.

- Men uansett er ikke prisen viktig. De kunstneriske aspektene ved den er i alle fall forsvunnet for lenge siden. Iversen mener det er flere useriøse sider ved prisen.

- Jeg ble spurt om å sitte i juryen, men takket nei da jeg fikk høre vilkårene for juryarbeidet.

Som Dagbladet skrev i går, møtes ikke de enkelte jurymedlemmene - og får heller ikke vite hvem de andre i sin egen jury er.

- Det blir for lettvint å bare skulle sitte og gi poeng til platene. Poenget er at forholdene er så små. Langt på vei kan du skjønne hvem som har sittet i juryen når du ser hvem som vinner prisen. Hele greia har blitt en parodi. Jeg synes det er viktig for jazzpublikummet å skjønne at det ikke nødvendigvis er de beste som vinner, avslutter Carl Morten Iversen.