ALBUM: Musikalsk har Anneli Drecker fjerrnet seg mye fra sine to første soloplater og tida i Bel Canto - som for øvrig gjenoppstår til en konsert på Øyafestivalen i august.
Dansbar elektronika er byttet ut med strykere (NOSOs Kammerorkester er særdeles viktige bidragsystere her) og stemningsfull musikk med hvite vidder i synsranden.
Ti år
Da tre ganger Spellemann-nominerte «Rocks & Straws» kom i 2015, var det første soloalbum på ti år. Det tok bare to år før nummer fire nå er klar.
Drecker er tilbake i Tromsø, og igjen har hun satt musikk til tekster av Nord-Norges store dikter Arvid Hanssen, oversatt til engelsk av Roy-Frode Løvland. Det er ikke til å unngå at en del av Hanssens smykker av noen tekstlinjer på dialekt går tapt på veien over til et noe flatere engelsk.
Stipendiat
Anneli bygger på soundet fra sist, men med atskillig flere opptempolåter denne gang.
De åtte låtene på «Revelation For Personal Use» har alle gode anslag.
De siste tre årene har Anneli vært stipendiat ved Universitetet i Tromsø og forsket på tradisjonelle stemmetekniker. Det preger ikke plata i særlig grad, men på «On A Road» og tittellåten får vi høre en miks av joik, strupesang og tradisjonell sang, supplert ved den sibirske sangeren Radik Tyulush. Det er også albumets mest spennende spor, ikke minst på grunn av det sangtekniske.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger