Spill bare jenter liker

Dataspillbransjen er, når sant skal sies, dominert av nerdete gutter med en emosjonell alder på rundt 14. Nettopp derfor har de vært så flinke til å lage dataspill for andre 14 år gamle gutter. Men bare til gutter. Ingen av «plaff dem ned»- eller «kjør dem i senk»-spillene har virket noe tiltrekkende på jenter.

Nå har selskapet Purple Moon gjort noe med det. Ikke som en del av likestillingskampen. Målet er å tjene penger. Dataspill for gutter omsetter for 45 milliarder i året, og rett ved siden av lå jentetomta brakk, forklarer forskeren Brenda Laurel til nettidsskriftet Slate.

  • I fire år forsket ti personer på spørsmålet gutter har undret seg over i alle år: Hvordan hodet til jenter egentlig fungerer. Resultatene de fant er både tankevekkende og banale. Forskningen viste at jenter liker skjult kappestrid, der gutta liker åpen. Den viste at jenter legger vekt på å etablere relasjoner til andre, der guttene bryr seg om å markere overlegenhet. For jenter defineres sosial status av medlemskap og avvisning, for gutter av prestasjon og fysisk styrke.
  • Basert på denne kunnskapen laget Purple Moon så to nye dataspill bare for jenter, og begge selger som hakka møkk. I «Rockett's New School» handler alt om Rockett, en rødhåret 14-åring i miniskjørt, som på sin første dag på ny skole må takle alle de vanskelige problemene: Hva hun skal svare den kule jenta, hva hun bør si til den ukule jenta, hvordan hun skal oppføre seg når den kjekke gutten ser på henne, hvordan hun skal takle skolens bølle. Rockett får tre svaralternativer i hver situasjon, hun kan svare «bitchy», muntert, eller sjenert.
  • Men, og her er vi ved det som særtegner jentespillene: Samme hva hun svarer, påvirker det aldri spillets gang. Samme hva Rockett svarer den kule jenta, blir hun avvist. Men det er nyanser i avvisningen, og de nyansene synes jenter på 11 det er spennende å tolke.
  • Jenter bryr seg ikke med å vinne. De er opptatt av å ha kontroll med sitt selvbilde og sin væremåte i situasjoner utenfor deres egen kontroll. Sier Purple Moons forskning.
  • En annet grep ved suksesspillet: Jentene som spiller kan når som helst lære mer om sine motstandere ved å tyvlese i deres private dagbøker og rote i deres ting. Undersøkelser viser at jentene som spiller tilbringer halvparten av tida med å snuse i andres garderobeskap. Visste vi det ikke.