Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Spill Gud

  • Amerikaneren Will Wright fant opp SimCity midt på 80-tallet. I dataspillenes steinalder kom det som et sjokk. Nå trenger man ikke sprenge ting i lufta eller skyte ned folk. I stedet må spillerne konstruere og lede en by fra grunnen av. Mens kvasiårene går i spillet må vi legge til rette for at folk skal bygge og bo der. Så kan vi håpe den vokser. Etter en litt rolig start ble spillet en kjempesuksess. Over sju millioner kopier av spillet er solgt. I fjor solgte SimCity 3000 best av alle PC-spill i hele verden. Selv de tidligste versjonene er fremdeles populære. Én er tilgjengelig for PalmPilot på www.atelier.tm, og vi kan spille det originale SimCity online på www.simcity.com.
  • Vi kan kontrollere byen . Vi kan se den bevege seg og vokse. Men det som er fascinerende med SimCity er at vi ikke kan kontrollere innbyggerne , som så klart kalles Sims. Irriterende nok oppfører de seg som vanlige mennesker. De flytter ut når skattepresset blir for stort, de krever gratis helsetjenester, mindre forurensing og lavere kriminalitet. Om du ikke satser på politiet, blir det trafikkorker og belastede bydeler. Du må tenke når du spiller dette spillet, ingen vei går utenom.
  • Originalen SimCity satte verden i ekstase. Oppfølgeren SimCity 2000 virket som en vitenskapelig revolusjon. SimCity 3000, og den siste oppgraderingen, SimCity 3000 World Edition, skapte ikke de samme bølgene. Planen fra Maxis var å integrere Sims i den siste utgaven.
  • I stedet fikk vi The Sims, det mest skremmende spillet fra Maxis så langt. Nå skal vi konstruere og lede mennesker. Der du tidligere var diktatorisk borgermester, er du nå enerådende Gud. Når menneskene er klare, slipper vi dem løs på verden og leder dem gjennom alt fra toalettbesøk til giftermål. Dette er en sjanse til å hjelpe din egen Sims-familie til å unngå de feilene du selv har gjort. Det mest spennende er Sims' frie vilje. Den gjør spilleren både til kontrollerende deltaker og tilskuer. I min egen Sims-familie foretrakk én av medlemmene å ligge i badekaret framfor å gå på en jobb hun ikke likte, seinere mistet hun alle vennene sine fordi hun ikke gadd å dusje.
  • For å ha én ting klart til slutt; du kan aldri vinne spillet. Men i SimCity kan hele byen brenne opp, og i The Sims kan menneskene ende opp i en liten rad av urner.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media