Spill og verdier

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

VI SER NÅ

ansatser til en offentlig debatt om dataspill som evner mer enn bare å repetere sensasjonsfylte klisjeer, og som viser interesse for annet enn nytte versus skade. I mai kom rapporten «Overføring av verdier i dataspill», finansiert av Barne- og familiedepartementet. Her er fokuset på vold tonet ned, til fordel for en bredere diskusjon om interaksjonsformer og verdimønstre. Dessverre bidrar denne rapporten samtidig til å opprettholde seiglivede myter om dataspillets magiske påvirkning.

I Norge har et overdrevent fokus på påvirkning og instrumentell læring gjort at spørsmålene om det nye mediets kulturelle egenart og potensial har kommet i skyggen. Det tas for gitt at dataspill som estetisk og kulturelt fenomen - sjangere, tematikk, betingelser for engasjement og innlevelse, typiske bruksmåter og så videre - er kjent, eller i hvert fall kjent nok. Vi vet jo allerede nok om hva vi snakker om; det eneste som gjenstår er for psykologene og pedagogene å finne ut av effekter og konsekvenser. Denne kunnskapsløsheten, denne totale mangelen på kulturell nysgjerrighet, er det særlig barn og unge som må svi for.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer