Spillbar kultureksport

Funcom tror deres spill «Anarchy Online» blir den største norske kultursuksessen siden «Sofies Verden».

Forrige uke ble tilleggspakken «Shadowlands» til «Anarchy Online» sendt ut til 37 land.

Bak spillet står det norske selskapet Funcom, og de er ikke redde for å ta seg vann over hodet når de uttaler at «Shadowlands» er Norges største kultureksport siden «Sofies verden».

- «Anarchy Online» er én av verdens fem største MMORPG (massive multiplayer online role-playing game), og vi har hittil levert over 100 millioner timer underholdning til de flere hundre tusen spillerne våre, forteller Trond Aas, som er sjef for Funcom.

«Anarchy Online» har omsatt for mer enn det samtlige norske filmer gjorde i 2001, og hittil har ingen norske filmsuksesser - inkludert «Kon-Tiki» - solgt mer enn spillet.

- Lanseringen av spillet gikk knirkefritt, og vi hadde ikke noen store problemer da alle spillerne, som sto i kø for å logge seg på, invaderte serverne våre. Vi er veldig godt fornøyde med lanseringen, og spesielt hyggelig er det å se at «Anarchy Online» ligger helt i toppen av salgslistene i USA og Europa, forteller Jørgen Tharaldsen, produktsjef i Funcom.

I «Shadowlands» får innbyggerne i den virtuelle verdenen Rubi-Ka mulighet til å utforske en helt ny verden, der mennskene eksisterte for millioner av år siden. Innover i «Shadowlands» venter en reise utenom det vanlige, ikke ulik Dantes beskrivelse av helvetes ni porter.

Som Gaute Godager, spillets «regissør», sier:

- Det kommer stadig folk flyvende hit fra Japan og USA for en omvisning i våre kontorer. Når sånt skjer, kan vi med hånden på hjertet si at det vi gjør er viktig, og bra.