SAMARBEIDER: Spotify-grunnlegger Daniel Elk (t.v.) smiler lurt under presentasjonen av Spotifys samarbeid med en rekke musikkmedier, deriblant Dagbladet. Her med Rolling Stone-redaktør Jann Wenner.  Foto: Bloomberg via Getty Images
SAMARBEIDER: Spotify-grunnlegger Daniel Elk (t.v.) smiler lurt under presentasjonen av Spotifys samarbeid med en rekke musikkmedier, deriblant Dagbladet. Her med Rolling Stone-redaktør Jann Wenner. Foto: Bloomberg via Getty ImagesVis mer

Spillelistejournalistene er det nye musikkpolitiet

Derfor samarbeider Spotify med Pitchfork, Rolling Stone og Dagbladet.

«Det var som om jeg kjente alle sammen», skriver Karl Ove Knausgård om 80-tallets norske rockjournalister, i femte bind av «Min Kamp».

Unge Knausgård leste musikkaviser lidenskapelig, og var spesielt stor fan av eksentrikeren og ordkunstneren Jan Arne Handorff i Nye Takter. Han kjente en rekke av musikkskribentenes individuelle stil og særpreg, så godt at han i boka sorterer dem i kategorier: «de vittige, kvikke og ofte ondskapsfulle», «de seriøse og tunge», og «de kunnskapsrike».

EN SLIK DYRKING av noen skarve musikkjournalister fortoner seg muligens en anelse eksotisk i vår tid, men man må huske at da Knausgård vokste opp var rock fremdeles ungdomskulturens viktigste identitetsbærer og sosiale markør. I tida før nettet, og før massemedienes omfavnelse av popkulturen, var musikkjournalister og kunnskapsrike ansatte i platebutikkene musikkfansens viktigste veivisere. Vi som skrev om musikk på denne tida erfarte stadig at det vi drev med var voldsomt viktig for folk.

I det sosiale nettets tidsalder skulle man kanskje tro det var blitt slutt på dette; at alminneliggjøringen av selve musikkulturen og framveksten av demokratiske medieplattformer som Facebook, Twitter og en hærskare musikkblogger for lengst hadde gitt den profesjonaliserte musikkjournalistikken nådestøtet. En YouTube-lenke kan si mer enn tre tusen tegn. Musikkpolitiet må jo være gått ut på dato.

MEN HVA SKJER når Spotify lanserer sitt nye app-tilbud med redaksjonell veiledning til musikken som strømmes? Jo, man henter inn samarbeidspartnere som Rolling Stone, Billboard, The Guardian, Pitchfork og Dagbladet.

Brukerne skal ikke guides gjennom overfloden av de skarpeste, unge pennene på det sosiale nettet, men i stedet leies i hånda av tungvektere fra det etablerte musikkommentariatet i mainstream media.

Innholdspartnerne bidrar hovedsakelig med spillelister og anmeldelser, som Spotify-brukerne selv kan velge å gjøre synlige. Mens Maria Mena kaller Spotify et ran av artistene, spør noen hva mediene har igjen for å gi bort innhold til Spotify. Svaret er merkevarebygging mot musikkinteresserte nettbrukere, og forhåpentligvis noe trafikk tilbake til egne nettmedier.

Om det er en bærekraftig modell, gjenstår å se.

SPOTIFYS MOTIVASJON er åpenbar. I det nye nettbaserte musikkuniverset, der alle i prinsippet har tilgang til alt, trenger man en eller annen form for veiledning og kuratering.

Når du har tilgang på noen millioner sanger, kan det knyte seg helt i møtet med det tomme søkefeltet.

Noen løser problemet med smarte algoritmer som anbefaler musikk andre med din musikksmak har spilt, som Pandora og Spotify-samarbeidspartner Last.fm. Det kan gjøres med integrasjon mot sosiale medier, som Spotify allerede har med Facebook. Men hvem orker å se hva alle vennene spiller hele tida, eller å oppleve at du plutselig er ute og plager Facebook med musikk husets 15-åring spiller fra din konto?

Da er det kanskje ok med litt god, gammeldags redaksjonell veiledning.

Den norske musikktjenesten Wimp var tidlig ute med en slik modell, og gjør den fortsatt bedre enn de fleste. Spotify har sårt trengt noe liknende, og er kommet et stykke på vei med den nye løsningen.

Ved å samarbeide med sterke og etablerte mediemerkevarer, får svenskene enkel og gratis tilgang til høyprofilert innhold som hjelper brukerne å oppdage ny musikk. Så mye kred får man vel ikke, men responsen på det sosiale nettet etter lanseringen virket overveiende positiv.

Kanskje er det fremdeles som da den unge Karl Ove satt krumbøyd over musikkavisene: Vi trenger noen til å hjelpe oss å sette lidenskapen i kontekst.

Betaversjonen av nye Spotify kan lastes ned her.

SKAPER KONTEKST: Spotify guider brukerne med innhold fra aviser som The Guardian og Dagbladet, musikktjenester som Last.fm og musikkmedier som Rolling Stone, Billboard og Pitchfork.
SKAPER KONTEKST: Spotify guider brukerne med innhold fra aviser som The Guardian og Dagbladet, musikktjenester som Last.fm og musikkmedier som Rolling Stone, Billboard og Pitchfork. Vis mer