«Spillenes fremtid» kommer til sommeren

Vil OnLive bli for spill det Spotify er blitt for musikk?

|||I fjor ble vi introdusert for en helt ny måte å spille spill på - i teorien.

Det amerikanske selskapet OnLive avduket en ny tjeneste for spillstreaming, som etter sigende skal gjøre det mulig for brukerne å oppleve moderne toppspill på samme måte som Spotify tilbyr musikk, via streaming.

Under den pågående spillkonferansen Game Developers Conference i San Francisco, har OnLive nå gått ut med en amerikansk lanseringsdato for tjenesten.

Fra den 17. juli vil pc- og Mac-eiere i USA kunne streame spill via tjenesten i 48 stater, for 15 dollar i måneden (rundt 90 kroner).

Nye spill på gamle maskinerDer mange trodde at denne summen ville inkludere leie av spill, viser det seg man i tillegg til månedsprisen til OnLive må punge ut ekstra for hvert spill man leier eller eier. Det er ennå uklart hvor mye dette vil koste.

Med på laget har OnLive store spillselskaper som EA, Ubisoft og Warner Bros., noe som åpner for lanseringstitler som «Dragon Age: Origins» og «Assassin's Creed II».

Fordelen med OnLive-tjenesten er at selv de som ikke sitter på kraftige datamaskiner eller nye spillmaskiner kan spille av de nyeste spillene. Maskinkraften som trengs av spillene sitter i serverne, noe som betyr at det blir mulig å spille avanserte spill som «Crysis» selv på gamle laptoper, der alt som trengs er et lite programtillegg.

Det vil etterhvert komme egne bokser som kan kobles direkte til en tv eller dataskjerm, så man kan spille uavhengig av egen datamaskin.

OmstridtDet har vært mye diskusjon rundt hvorvidt tjenesten vil tilby gode nok spillopplevelser til at den vil slå an. Siden vi snakker om streaming av spill, som er en toveisaffære i motsetning til musikk og film, stilles det strenge krav til både brukerens internettilkobling og båndbredden fram til serverne.

Mange mener at dette ikke vil la seg gjennomføre tilfredsstillende i praksis, fordi forsinkelsene mellom input i spillet og output via skjermen vil bli for store.

Disse begrensningene er muligens hovedgrunnen til at stater som Hawaii og Alaska ikke får tilgang til tjenesten ved lansering. Hvordan tjenesten vil lanseres utenfor USA, er også helt i det blå - spesielt for et langstrakt land som Norge er det mange utfordringer i kø for en slik tjeneste.

Vi fikk selv testet OnLive under fjorårets GDC-messe i San Francisco, og da virket spillene tilfredsstillene - men det var altså en demonstrasjon under kontrollerte forhold, med fiberlinjer hele veien til serverne et stykke unna i California.

Spillveteran Dave Perry jobber for tiden også aktivt med en tilsvarende tjeneste, Gaikai. Når denne vil lanseres er usikkert.

LES OGSÅ: Ønsker vi en framtid uten fysiske dataspill?