- Spiller en musikkpolitisk rolle

Platekompaniet har vært sentral for samtlige norske artister som har slått igjennom de siste par åra, blant dem Briskeby, Röyksopp, Sondre Lerche og Kaizers Orchestra. Av de første 45000 solgte av Kaizers-albumet «Ompa til du dør», solgte Platekompaniet nærmere 50 prosent.

- De spiller en musikkpolitisk rolle og er en viktig aktør for den nye norske musikkbølgen, mener Remo Rehder i Farmen, plateselskapet bak Kaizers.

- De tre andre kjedene, Hysj-Hysj, Free Record Shop og Akers Mic, har liten genuin interesse for å ville gjøre noen ting. De selger en vare, men har ikke en agenda for musikk. Det er mange plater de ikke gidder å ta inn, hevder Rheder.

Markedssjef Bjørn Rokstad i EMI Recorded Group berømmer Platekompaniet for deres offensive innstilling.

- I eksempelet Röyksopp var Platekompaniet med fra begynnelsen av som den eneste kjeden som trodde på plata. Seinere kommer de andre kjedene etter og høster fruktene, sier han.