Spiller om millioner

Dataspillenes svar på OL er i gang.

• Alt om spill!
  • Diskuter spill(Dagbladet.no): World Cyber Games er i gang for fullt i San Francisco.

Flere millioner kroner står på spill når spillere fra hele verden nå er samlet til dyst. Over 700 påmeldte kjemper nå om en samlet premiepott på rundt 2,5 millioner kroner.

Det er fjerde gang World Cyber Games arrangeres, og antallet oppmøtte - samt de skyhøye pengepremiene - tyder på at cybersport blir mer og mer akseptert.

Det konkurreres i flere spill, blant annet «Counter-Strike: Condition Zero», «Halo», «Unreal Tournament», «FIFA», «Need for Speed: Underground» og «StarCraft».

Norge er representert i «Counter-Strike»-konkurransen ved Clan eXcellence. I tillegg er Eivind «Eriador» Leknes på plass i «Starcraft-turneringen.

Clan eXcellence skriver dagbok for Dagbladet.no fra World Cyber Games:

Mandag

10:45 - Vi går på flyet og det letter 11:15, turen tar åtte timer til New York, så vi bruker tiden til å se filmer og sove. Vi mellomlander i New York hvor vi må igjennom haugevis av passkontroller før vi kan sette oss på neste fly som går videre til San Francisco.

20:15 - Vi lander i San Francisco hvor turen går videre med Bart Train til San Francisco by, og derifra med taxi til hotellet vi skal bo på under WCG dagene. Det var en del rot med romfordelingen men vi fikk ordnet opp til slutt. Alle var trøtte og slitne så vi gikk å la oss ca 23:00. (USA-tid). Til de som lurer på tidsforskjellen så ligger Norge ni timer forran oss i San Francisco.

Tirsdag

10:00 - Vi står opp ... tar en tur ut for å få i oss litt frokost, vi finner en taco sjappe som hadde utrolig god mat så gikk turen videre for å finne en adapter så vi får strøm til pc\'ene våres. Ellers så er det mye fint å se på her i San Francisco og vi regner med å få en del tid til å se oss rundt senere siden kampene ikke starter før 8. oktober. Vi kommer til å ta en del bilder disse dagene og filme litt fra sermonien som starter 6 oktober. Etter å ha tuslet rundt i San Francisco en del timer, tar vi turen tilbake til hotellet for å slappe av.

19:00 - Spillerne i World Cyber Games ble invitert til velkomstparty noen kvartal unna som de arrangerte i samarbeid med Red Bull. Her fikk vi se trommeshow, breakdance og noen holdt taler. Alt dette var helt fantastisk og utrolig spennende å se på. Showet var ferdig etter to timer og alle fikk en liten gavebag. Turen gikk tilbake til hotellet hvor folk var klare for å se på tv og slappe av.

22:00 - Vi tar oss en liten tur rundt i byen for å se på uteplassene som ligger her i byen. Det er som kjent 21-års grense her i San Francisco, så vi gikk bare rundt for å se hvordan livet var ute om kvelden her. Mye blinkende lys og vakter som prøver å lokke deg inn på diverse strippebuler og diskoteker ... det er helt vilt hva de gjør for å lokke gjestene inn. Vi rusler videre og havner i Chinatown-delen her i San Francisco, det er ikke så mye å se på da det er så mørkt ... det er rolig i gatene, og ingen vakter som prøver å hive deg inn på diskotekene.

01:00 - Vi reiser hjem fra byen for å legge oss og forberede oss til en ny dag.

Onsdag

10:00 - (Stian) Jeg drar i teamleder-møte for å motta informasjon om WCG-turnerningen og sermonien som skal være i kveld. Det blir en stor diskujon på slutten rundt hvor vidt spillerne får tid til å varme opp før de skal spille.

WCG ledelsen mener spillerne skal få kun 20 min på seg fra de setter seg ned på maskinene til kampen skal starte. Dette er i mine og alle de andres øyne helt latterlig, da det kun vil bli tid til å slå på maskina, ordne med innstillinger og diverse ting som må til for at maskinene skal virke optimalt når de skal spille.

Ledelsen gikk ikke med på å endre dette så det kan bli spennende å se hvordan det skal fungere. Det ble også en stor diskusjon på dette med frokost til spillerne og teamlederene som består av kaker og frukt hver morgen. De skulle se på saken, men mente det ikke ble endret med det første.

Vi fikk også skjema når eXcellence skal spille sine kamper.

eXcellence sin gruppe:

Gruppe J

• MySod (Finland)
  • Pentagram (Polen)
  • eXcellence (Norge)

Første kampen starter fredag 8. oktober

• eXcellence vs MySod (22:30)
  • eXcellence vs Pentagram (02:00)

Det skal spilles best av tre maps og kun ett lag i hver gruppe går videre i turnerningen.

16:00 - Alle lagene møter opp ved WCG-arenaen hvor det skal bli tatt bilder av de forskjellige lagene. Etter det var over samlet jeg det danske og finske laget sammen med oss for et skandinavisk lagbilde. Svenskene ble ikke med på bildet da de allerede hadde reist. Bildene vil dere få se her på dagbladet.no.

19:00 - (åpningssermoni) Dette er det største vi har opplevd innenfor e-sporten, en sermoni som minner deg om olympiske leker. Showet var forykende bra og det var som en drøm gikk i oppfyllelse. Hvem kunne vel tro at dataspill skulle få denne oppmerksomheten som den nå har fått. Siden det er vanskelig å beskrive sermonien i sin helhet har vi tatt en del bilder så dere kan få følelsen av hvordan det var å være der.

Etter sermonien gikk vi ut for å spise litt mat så gikk turen til hotellet der vi sløvet, så på tv og til slutt sovnet.

Har dere noen spørsmål til meg (Morph) eller spillerne (raven, coa, zevy, bobo, qman) underveis? Send dem til stian@nesl.nu, så skal vi prøve å svare på dem snarest.

Stor takk til Hatteland (PSdata) som sponser med med Laptop til denne turen så jeg får skrevet dagbok, uten den ville det blitt vanskelig å holde dere oppdatert.

• Les forrige rapport fra Clan eXcellence her!
<B>STORT:</B> Det er store penger på spill, bokstavlig talt.
<B>CLAN EXCELLENCE:</B> Fra venstre: Stian «Morpeus» Johansen, William «Raven» Trulssen, Niklas «QuailMan» Wangen, Christian «zevy» Wæraas, Alexsander «coazehr» Kristiansen, Preben «prb» Gammelsæter.