Spiller Pacman i levende live

Forskere i Singapore blander virkelighet og dataspill.

(Dagbladet.no): Den klassiske arkadespillfiguren Pacman fylte nylig 25 år - men han lever fortsatt i beste velgående.

Faktisk så er den lille, gule pizzainspirerte, eh, mannen mer levende i dag enn han noen sinne har vært før.

Om du skulle befinne deg i nærheten av Nanyang teknologiske universitet i Singapore, og ser noen løpe i gatene med høretelefoner, noe som ligner på store briller og en datamaskin på ryggen, så bli ikke forundret: De spiller nemlig Pacman.

GPS-styring

Foreløpig er det bare to stykker som kan spille den virkelige utgaven av Pacman - en spiller er Pacman, mens den andre er et spøkelse.

Som i det opprinnelige arkadespillet, går det hele her også ut på at Pacman må unngå spøkelset mens han plukker opp «kjeksene» som ligger virtuelt strødd rundt.

Takket være små GPS-enheter kan en datamaskin holde styr på hvor spillerne befinner seg, og tilrettelegger spillet etter hvordan spillerne beveger seg. På denne måten kan også datamaskinen plassere ut de virtuelle kjeksene i terrenget - disse dukker tydelig opp på visiret til spillerne.

Spøkelsene «spiser» Pacman ved å klappe ham på skulderen. Et bestemt sted i omgivelsene ligger imidlertid en liten bluetooth-boks som Pacman kan plukke opp.

Med denne i sin besittelse så snus rollene på hodet, og spøkelset er fritt vilt for Pacman.

En slags avansert sisten, med andre ord.

- Sosial interakjon

Spillet ble utviklet av professor Adrian David Cheok og studentene hans ved Nanyang-universitetet i Singapore.

- Det er jo snakk om en interaktiv opplevelse, så alt må oppdateres 25 ganger i sekundet. Det er der vanskelighetene ligger, å samle all informasjonen og kombinere det med 3D-grafikk - samtidig som man sørger for trådløs kommunikasjon mellom både spillerne og serveren, forteller Cheok til AP.

Målet med dette spillet er å få mer sosial interaksjon og fysisk aktivitet inn i dataspillernes verden.

- Det jeg hadde lyst til å gjøre var å ta et spill som man vet unge folk liker å spille, og kominere det med den virkelige verdenen og sosial interaksjon. Dermed kan folk fysisk leke sammen, men med all den moro som et dataspill fører med seg, sier Cheok.

- Forskningsverktøy

Denne virkelige utgaven av Pacman er ikke noe som hvem som helst kan sette sammen. Prisen på hele gildet ligger på mellom 40.000 og 80.000 kroner. Ifølge Cheok så skal heller ikke teknologien selges, men brukes som et forskningsverktøy for framtida.

- Vi kommer til å se flere og flere spill som vil utspille seg i den virkelige verdenen. Vi utvikler nye typer spill til tredjegenerasjons mobiltelefoner, så folk kan gå rundt i gatene med telefonene sine og spille med hverandre, sier han.

Mye av spillingen foregår ute på gatene, men der risikerer man også at spillerne løper inn i ting. For å forhindre skader på Pacman-spillerne, har Cheok derfor laget en labyrint ikke ulik den man kjenner fra det opprinnelige Pacman-spillet, som spillerne kan bevege seg rundt i.

- Virkelighetsblanding

Master-student Teo Sze Lee har vært med på å utvikle spillet, og setter pris på å spille det også.

- Den største forskjellen er at jeg ikke trenger å sitte for å spille. Nå må jeg bevege meg rundt, og en av de mest interessante aspektene er at jeg kan se virtuell grafikk og virtuelle gjenstander lagt opp den virkelige verdenen. I et tradisjonelt dataspill får man bare se grafikk og fancy modeller. Men her får jeg en virkelighetsblanding mellom det vi har rundt oss og en virtuell verden, forteller Teo Sze Lee.

VIRTUELL VIRKELIGHET: Slik ser spillet ut gjennom skjermen som spillerne har på hodet.
JAGET: Ute i gatene løper spillerne etterhverandre som de var spillfigurer.
FOR SIKKERHETS SKYLD: Det er lett å skade seg når man løper rundt ute - da kan man trekke innendørs til en labyrint i ekte Pacman-stil.
ORIGINALEN: Her er et skjermbilde fra det opprinnelige Pacman-spillet.
SPILLER UTE: Akkurat som i spillklassikeren Pacman blir Pacman også i denne virkelighetsnære versjonen av spillet jaget av et spøkelse.