Spillerflukt og cybersex ødelegger «Age of Conan»?

- Helt normalt, sier Funcom.

(Dagbladet.no): Da det norske online-rollespillet «Age of Conan» ble lansert før sommeren, var det til stående applaus fra både kritikere og publikum.

Aksjen steg til nye høyder på børsen, og optimismen på vegne av det norske selskapet var stor.

Få måneder etter er situasjonen en litt annen, om man skal tro dekningen spillet har fått i det siste. Spillerne flykter i hop, og markedet har reagert med en sterkt synkende børskurs.

- Tekniske feil

I går kunne Dagens Næringsliv under overskriften «Barbar i trøbbel» over to sider fortelle at Funcom sliter med gjentatte tekniske feil og børssvikt.

- Vi har aksjen på «hold». Vi har vært bekymret for frafallet av spillere. Kommentarer fra spillere og ratinger på ulike nettforum viser at folk er mer negative til spillet nå, enn rett etter lanseringen, sier analytiker Hallgeir Hollup i ABG Sundal Collier til Dagens Næringsliv.

Hans kollega Fredrik Thoresen i DnB Nor Markets uttaler til avisa at Funcom har en «utfordrende periode foran seg», spesielt når konkurrenten Electronic Arts gir ut sin «Warhammer Online» og «World of Warcraft»-utvidelsen «Wrath of the Lich King» slippes.

- Ikke overraskende

Spillerflukt og cybersex ødelegger «Age of Conan»?

- Det er ikke så veldig overraskende at folk nå begynner å stille spørsmål om feil og mangler ved «Age of Conan». Det er helt normalt med alle onlinespill av denne typen noen måneder etter lansering, forteller produktsjef Erling Ellingsen i Funcom til Dagbladet.no.

- Det var bygd opp høye forventninger til «Age of Conan» før lansering. Etter det har folk spilt og spilt, og da er det naturlig at noen spiller mer enn andre og sier fra om de feil og mangler de har funnet iløpet av de månedene, sier Ellingsen videre.

Han påpeker at verdens største onlinerollespill, «World of Warcraft», og opplevde en lignende bølge av kritikk etter lanseringen.

- Da «WoW» lanserte var de i noenlunde samme posisjon som vi er nå, men har siden hatt tre-fire år på å bygge opp et spill som er mye større enn da de lanserte. Det er dette vi konkurrerer mot, samtidig som spillerne nå kanskje krever litt mer enn de gjorde før. At det kommer endel kritikk nå er derfor helt forventet, og vi er forberedt. «Age of Conan» er et spill som skal leve lenge, sier Ellingsen.

Forum-kritikk

Mye av kritikken mot «Age of Conan» dukker opp i dedikerte spillerforum, der spillerne kan diskutere spillet mellom seg.

- Et forum er på mange måter en slags klagevegg, og besøker du forumet til stort sett hvilket som helst spill så får du inntrykk av det er ingen som liker det. Det har seg jo nemlig slik at de enorme massene av mennesker som faktisk liker spillet som oftest holder seg unna og heller koser seg i spillverdenen. Derfor er det du leser på et forum ikke spesielt indikativt på spillets kvalitet eller suksess, sier Ellingsen og viser til at forumet til «World of Warcraft» på mange måter er neddynket i negativitet til tross for at spillet er en stor salgssuksess.

Massiv mediedekning

Funcom var ifølge Ellingsen også forberedt på at «Age of Conan» ville få mye medieinteresse i Norge, både på godt og vondt.

- Det er klart at mediedekningen i Norge er vesentlig større enn i andre land. Både det at vi er et børsnotert selskap, og at vi er et litt annerledes firma i Norge, gjør at vi får mye oppmerksomhet. Vi har jo fått voldsomt mye positiv omtale, og må derfor tåle å høre når noen synes alt ikke er like bra - vi må ta det gode med det onde.

En av de store bekymringene på markedet er at «Age of Conan» mister spillere, noe flere har rapportert om. Funcom har ikke gått ut med nye tall siden de kunne fortelle at spillet var solgt i 700.000 kopier - men dette var før den første kostnadsfrie spillermåneden var omme.

- Når spillere faller fra er det ikke positivt, men det er en normal prosess. Når et spill lanseres, går det opp, opp, opp, men det er forventet at noen dedikerte spillere faller fra etter noen måneder. Man kan ikke forvente at hundre prosent spiller videre - kanskje med unntak av spesialtilfellet «WoW», sier Ellingsen.

Legger ikke fram nye tall

«Age of Conan» er utviklet slik at spillet skal være tilgjengelig også for de som ikke spiller så mye dataspill. Kan dette være en indirekte årsak til at mange «hardcore»-spillere faller fra?

- Ja og nei. «Age of Conan» er enklere å komme til bunns i enn mange andre lignende spill, og det får vi mye ros for blant spillerne. Likevel er det mye end-game-innhold i «AoC» som på mange måter kan leve evig, slik som sieging og bybygging, sier Ellingsen.

Funcom vil ikke uttale seg noe om hvor mange aktive spillere de nå har. Førstkommende fredag skal selskapet legge fram sin kvartalsrapport, men etter det Dagbladet.no forstår vil det ikke presenteres noen nye tall over antallet aktive spillere.

Forbedrer spillet

Det er noen kritikker mot «Age of Conan» som har bemerket seg, noen av disse er belyst i faktaboksen i denne saken. Mye vil også fikses på i morgendagens oppdatering av spillet, og detaljer om dette lekket i dag ut på nettet.

- En av kritikkene vi har fått er at spillet blir tynnere mot slutten. Som med annen kritikk er dette noe vi lytter veldig nøye til, så vi jobber nå med helt nye utendørsområder - blant annet et gigantisk fjellområde med masse oppgaver. I løpet av høsten kommer også en helt ny level 80-dungeon, og like etterpå kommer enda en dungeon for de som har makset i level, sier Ellingsen.

I tillegg har Funcom tidligere fortalt at spillet vil få en helt ny Player vs. Player-del.

- Det er noe av det som er så herlig med onlinespill. Vi kan høre på spillerne, og kontinuerlig forbedre etter det, sier Ellingsen.

Tatt på fersken
Denne helgen fikk Funcom og «Age of Conan» uventet internasjonal oppmerksomhet også i forbindelse med en helt annen sak. En amerikansk Funcom-ansatt som jobber som «Game Master», altså en som overvåker at spillingen går riktig for seg, ble tatt på fersken i å legge an på en spiller.

Her er et utdrag fra samtalen, som straks etter at den fant sted ble lagt ut på nettet:

[|GM|]: er.. how old are you (hopefully not under 18 lol)

To []: I’m 9.

[|GM|]: OMG

To []: “_-

To []: Want to be my daddy? Remember, I do like roleplaying ^_--

[|GM|]: oh nice…

[|GM|]: um your not really 9 are you? I just want to be sure lol

To []: Come on… do I sound like I’m 9? What 9 year old knows about glory holes?

- Dette var en person som jobber i kundeserviceavdelingen i USA, og han jobber ikke lengre i Funcom. Vi følger nøye med på hva som skjer i spillet og har klare retningslinjer for hvordan Funcom-ansatte skal oppføre seg. Dette er sånt som kan skje i alle bedrifter, men det er kanskje litt mer synlig i et onlinespill hvor du kan ta skjermbilder og legge det ut på nettet, sier Ellingsen.

IKKE BEKYMRET: Produktsjef Erling Ellingsen i Funcom forteller at kritikken rundt «Age of Conan» er normalt for et onlinerollespill.