- Spillerne kjedet seg før Wii kom

Reddet Nintendo spillbransjen?

(Dagbladet.no): Nintendo er årets markedsfører, mener magasinet AdAge.

Årsaken er selvsagt suksessen med spillmaskinene Wii og Nintendo DS, som har gjort at verdien på selskapet har tredoblet seg og nå beløper seg til drøyt 450 milliarder kroner.

- Nintendo har på et vis gjort det samme som Apple gjorde da de introduserte iMac på slutten av nittitallet. Ved å legge vekt på design og strålende farger inviterte de resten av verden med inn i den tildels lukkede og mannlige dataverdenen, sier Harald Grenne, redaktør for Kreativt forum, til Dagbladet.no.

Kjedet vi oss?

Perrin Kaplan i Nintendo USA mener det var én avgjørende innsikt som gjorde at Wii ble en så stor suksess.

- Vi så at spillerne var i ferd med å kjede seg, selv om de ikke visste det selv ennå, sier hun til AdAge.

Hun får støtte av kollega Robert Matthews. Han tror en avgjørende suksessfaktor var at man kunne bruke Wii-maskinen både til en kjapp tenniskamp og til lengre spill.

- Bare se på måten folk forbruker underholdning i dag. Forestillingen om at man nødvendigvis skal bruke timesvis på videospill stemmer rett og slett ikke lenger, sier Matthews.

FOR ALLE? Ikke alle har falt for Nintendos markedsføringsstrategi. Her en innbygger på Greenspring Village eldrehjem i Springfield, Virginia i USA. Foto: KEVIN LAMARQUE / REUTERS / SCANPIX
FOR ALLE? Ikke alle har falt for Nintendos markedsføringsstrategi. Her en innbygger på Greenspring Village eldrehjem i Springfield, Virginia i USA. Foto: KEVIN LAMARQUE / REUTERS / SCANPIX Vis mer


Meldte seg ut
- Konkurrentene i Sony og Microsoft ledet en stund over Nintendo, både på konsoll- og spillmarkedet. Men Playstation og Xbox har konkurrert om proffbrukerne - om å ha mest grafikk-kraft og de tyngste nestegenerasjonsspillene. Nintendo så at dette egentlig er et nisjemarked, og la en strategi for å få med seg hele familien, sier Grenne og utdyper:

- De meldte seg av hele kraftkonkurransen, og konsentrerte seg om å utvikle spennende kontroller og spill som funker bedre i fellesskap.

Som AdAge selv påpeker i begrunnelsen for sin avgjørelse, er Nintendos grep nærmest en studie i hvordan ignorere sin tidligere hovedkundebase - unge, hardtspillende gutter.

- De tok vel kanskje en sjanse med å utvikle et produkt som rettet seg mot et annet publikum enn kjernemålgruppen. Men gamle spillere, og også spilljournalister, har nok litt ekstra forkjærlighet for Nintendo fordi de var så tidlig ute, sier Grenne.

GJØR DET GODT: Nintendos spillkonsoll Wii.