Spillet som vil selge mange millioner

Vi ser på «Sims 3».

• Se bilder fra spillet!

LEIPZIG (Dagbladet.no): Verdens mest solgte pc-spillserie handler ikke om skyting eller andre «typiske» spillaktiviteter.

Det som har fått folk av alle aldre og begge kjønn til å uke etter uke sørge for at serien er overrepresentert på salgsstatistikken, er snarere behovet for å levva livet - på en dataskjerm.

Fenomenet «The Sims» er vanskelig å forstå for de som ikke umiddelbart faller for ideen om å styre en datafigurs liv og leven gjennom detaljstyring. Du må hele tiden sørge for at din simmer, som figurene i spillet heter, kommer seg på alt fra toalettet til jobben i god tid.

Kommer 20. februar

På tross av to hovedspill og utallige utvidelsespakker, samt en rekke spinoff-produkter, virker ikke publikum å bli lei av fenomenet. Så når Electronic Arts nå gjør klart for å rulle ut «Sims 3» den 20. februar neste år, er det ingen grunn til å tvile på at også det spillet vil selge i bøtter og spann.

- I denne omgang beveger vi oss ut av huset, som tidligere har dannet rammene for «Sims»-tilværelsen. Nå er hele byen din lekeplass, noe som gir store, nye muligheter for spillopplevelsen, forteller spillets produsent Ben Bell til Dagbladet.no.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sammen med medprodusent Joanna Lio demonstrerer han «Sims 3» for oss. Det første som møter deg etter å ha startet spillet er en innlastingsskjerm.

Spillet som vil selge mange millioner

- Dette er imidlertid den eneste gangen du trenger å vente i løpet av hele spillet. Hele spillet skal oppleves som sømløst, enten du er inni eller utenfor huset, eller beveger deg rundt i byen, sier Bell.

Skap dine egne

Straks du velger å starte et nytt spill, kommer du til den sedvanlige skjermen der du får mulighet til å skape din egen sim. Her er mulighetene større enn før rent utseendemessig - men helt nytt er at du også kan gi din sim en lang rekke personlighetstrekk.

- Du kan rett og slett bestemme hva slags person din sim skal være. Det handler ikke bare om han skal være god eller ond, men for eksempel om han eller hun skal være flink til å snakke, klomsete, vegetarianer, ærgjerrig - listen er lang, sier Lio.

I tillegg kan du bestemme hva slags langsiktige mål din sim vil drømme om, for eksempel å bli astronaut eller lederen av den frie verden. Etter hvert som spillet utvikler seg dukker det opp både lang- og kortsiktige mål, og avhengig av om du når disse blir du belønnet på forskjellig vis.

- Det kan være alt fra at du får en stålblære og dermed ikke trenger å tenke på dobesøkene lenger, eller at du alltid får rabatt i butikken, sier Bell.

Du kan skape et stort antall simmer, for så å følge disse rundt omkring i byen.

- Jeg har ikke noe eksakt tall på hvor vi har satt taket, men du kan ha opptil flere dusin forskjellige simmer. Det kommer imidlertig også litt an på hvor kraftig maskin du har - for hver simmer du lager bruker du litt maskinkraft. I hver familie er det for øvrig plass til åtte stykker, sier Lio.

Hva bringer dagen?

I demonstrasjonen følger vi en lokal simmer med taleevnen i behold. Hans største ønske som politiker er å bli verdensleder, og som et kampanjetrekk arrangerer han pengeinnsamling i sitt eget hjem. Hjemmet er stort, overdådig møblert - og det er ikke til å ta feil av den typiske «Sims»-stemningen som råder i spillet.

Dagen etter følger vi politikeren til jobb i det lokale rådhuset, og det tar ikke lang tid før det dukker opp et spørsmål på skjermen. «Du får mulighet til å ta penger ut av kampanjekassa. Vil du gjøre det?»

- Du vet aldri hva som vil skje fra dag til dag. Slike valg dukker opp hele tiden gjennom spillet, ofte på uventede tidspunkt. Det bidrar til å krydre spillopplevelsen, sier Bell og velger ja takk til tilbudet. Han blir straks oppdaget, og politikeren får fyken. Dermed må han vinke farvel til politikerkarrieren, men det tar ikke lang tid før det kommer et nytt tilbud:

«Byens kriminelle overhode har fått øynene opp for dine evner, og vil gjerne snakke nærmere med deg». Og slik fortsetter sim-livet, med deg til rors.

Mange som spiller

Nettopp det at du kan bestemme hvordan spillet skal utvikle seg, gjør at «Sims»-serien har nådd ut til så mange forskjellige spillere, mener de to produsentene.

- «The Sims» dekker en svært bred demografi. Vi har spillere fra åtte til godt over femti år, men hovedgruppen ligger nok rundt midten av 20-åra. Det å leve livet er jo temmelig populært og noe alle kan relatere til, det er vel det mest allmenne emnet et spill kan ha, sier Bell.

- Derfor er det så viktig å kunne modifisere spillet så mye som mulig, så alle kan skape sine egne spill som passer deres modenhets- og interessegrad. Alt vi lager i spillet kan spillerne også lage, vi bruker de samme verktøyene som spillerne har tilgang til, sier Lio.

Deling av innhold

«The Sims 3» har også en onlinedel som gjør det mulig for folk å dele gjenstander og simmere, men de kan aldri spille samtidig i samme by. Derimot kan du sende simmene dine på besøk til andres byer, ikke ulikt delingsmodellen som blir å finne i det kommende «Spore» fra de samme utviklerne.

Om du ikke vil dele innhold, er det også helt greit:

- Om du for eksempel har gjenskapt kontorlokalet du jobber i og kollegaene du jobber med i spillet, for så å la alle disse slå seg løs og ligge med hverandre, er det kanskje greit at kollegaene dine ikke får vite om det, spøker Lio.

Selger svært godt

Samlet har alle «The Sims»-spillene solgt over ufattelige 100 millioner kopier siden det første spillet ble lansert i 2000 . «The Sims 2» ligger fortsatt høyt oppe på den norske salgslisten for pc-spill.

- Jeg er fortsatt overrasket over hvor godt «The Sims 2» selger. Jeg tror noe av grunnen til at folk fortsatt kjøper det, og at spillere fortsatt spiller det, er at det ikke har noe bestemt slutt. Folk kan injisere sin egen kreativitet, og når det kommer til stykket handler det mer om dette enn om hva vi skaper for spillerne, sier Lio.

• Se bilder fra spillet!

SKAPER SIMMER: «The Sims 3»-produsentene Ben Bell og Joanna Lio.
SKAPER SIMMER: «The Sims 3»-produsentene Ben Bell og Joanna Lio.