Spillstreik i Hollywood?

Skuespillerne vil ha en større del av spillpengene.

(Dagbladet.no): Dataspillindustrien er i mange tilfeller en pengemaskin. Dette mener skuespillerne som gir stemmer til spillfigurer er mye takket være dem - og derfor krever de nå en større del av potten.

I ryggen har skuespillerne den mektige fagforeningen AFTRA (American Federation of Television & Radio Artists). Om ikke kravet om bedre lønn blir imøtekommet, hentes det sterkeste virkemiddelet fram: Om få dager kan en streik være igangsatt.

Store stjerner

De siste årene har det vært en sterkt voksende tradisjon at filmstjerner i Hollywood låner sine stemmer til dataspill. Samuel L. Jackson og Peter Fonda var blant dem som medvirket i «Grand Theft Auto: San Andreas», mens det kommende «Gudfaren»-spillet ble noe av det siste Marlon Brando jobbet med før han døde.

Stjerner av dette kaliberet er det imidlertid ikke noe synd på - de får garantert en god timelønn for sitt arbeide. Slik er det imidlertid ikke med de rundt 2000 mer ukjente skuespillerne, som ofte har flere roller i samme spill, melder AP.

Samtalene mellom spillprodusentene og to skuespillerforeninger brøt sammen den 13. mai, opplyses det i en pressemelding.

- Ulogisk, urimelig og urettferdig 

Skuespillerne som gir stemmer til spillfigurer jobber i dag under samme kontrakt som de inngikk med spillprodusentene i 1993. Siden den tid har spillbransjen økt omsetningen opp på et nivå som kan matche - noen mener også overstige - filminntektene i Hollywood, og nå ønsker altså skuespillerne sin del av disse pengene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

DEMONSTRERER: Her demonstrerer noen av skuespillerne foran E3-messen som nylig ble avholdt i Los Angeles. Til høyre, i hvit T-skjorte er William Basset, som blant annet har medvirket i flere «Metal Gear»- og «WarCraft»-spill. Foto: AP
DEMONSTRERER: Her demonstrerer noen av skuespillerne foran E3-messen som nylig ble avholdt i Los Angeles. Til høyre, i hvit T-skjorte er William Basset, som blant annet har medvirket i flere «Metal Gear»- og «WarCraft»-spill. Foto: AP Vis mer

De organiserte skuespillerne har bare medvirket i drøyt 15 prosent av spillene som utvikles i USA - men har til gjengjeld medvirket i ni av de ti mest solgte spillene i fjor.

- Å nekte skuespillere fra arbeiderklassen deres rettmessige del av de enorme inntektene arbeidet deres innbringer er ulogisk, urimelig og urettferdig. Det er simpelthen kortsiktig å tro at forbrukere ikke bryr seg om den artistiske kvaliteten til figurene, forteller president John Connoly i AFTRA til AP.

Uenighet hos utviklerne

Alle er ikke enig med ham, spesielt ikke spillutviklerne.

- Kravet om en lik del av pengene ikke riktig eller rettferdig overfor de mange hundre menneskene som ofte bruker flere år på å utvikle et spill. Voice over-arbeidet representerer bare en liten brøkdel av utviklingen til et dataspill - og av hvor mye forbrukeren verdsetter spillet, forteller Howard Fabrick, en advokat som representerer spillprodusentene.

Nåværende timelønn for en organisert skuespiller er i underkant av 1700 kroner timen for stemmelegging på spill. Spillprodusentene har foreslått at dette økes til litt over 2400 kroner, samt at skuespillerne får overtid og slipper å stemmelegge så mange figurer i hvert spill. Skuespillerne vil på sin side han en forholdsmessig inntekt fra spillsalget.

DÅRLIG BETALT? Her demonstrerer Lauren Baily i AFTRA for skuespillernes rettigheter.
GODT BETALT: Samuel L. Jackson fikk helt sikkert nok penger for å medvirke i spillet «Grand Theft Auto: San Andreas». Ikke alle får lik lønn for likt arbeid.