Spilte så det luktet svidd

(MOLDEJAZZEN) Dagbladet.no: Charlie Haden sendte en jazza melding til «dumme» George W. Bush på konserten i går. Jaga Jazzist og Krøyt/Fläskkvartetten spilte så det luktet svidd. Se video fra konsertene!

Mens Forum under Pat Methenys konsert med Arild Andersen og Paal Nilssen-Love var fylt opp til randen, spilte Charlie Hadens Quartet West for et ikke mer enn halvfullt Idrettens Hus. Til gjengjeld var publikum konsentrert og takknemlig.

Lekne jazzveteraner

I forkant ville man trodd at konserten ville bli en stille opplevelse. Artisten krevde at ølsalget stengte før konserten. Dessuten hadde Haden installert seg i bakgrunnen av scenen, plassert bak en slags plastskjerm som markerte en avstand til resten av bandet.

Men konserten ble en leken og konsentrert jazzopplevelse. Allerede fra begynnelsen viste hovedpersonen sitt gode humør da han glemte tittelen på de tre første sangene, og smilende fortalte at han hadde en overraskelse til publikum.

Soloene sto i fokus under konserten, og alle bandmedlemmene fikk rikelig med plass. Alan Broadbents pianopartier fikk stor applaus, og saksofonen til Ernie Watts gjorde det ene krumspringet etter det andre. Sjefen sjøl danset med bassen, og Larance Marable, som tidligere har spilt med Charlie Parker, lekte fantasifulle barneleker med trommene, til lytternes store glede. Hadens overraskelse viste seg å være hans kone, sangerinnen Ruth Cameron, som kom inn på to lavmælte jazzlåter midt i konserten.

Overraskende nok fikk publikum et ekstranummer. Det var vakre «Nightfall» fra «Nocturne». Men først ville Haden si hvor deilig det var å være tilbake i Molde. Dessuten måtte publikum klappe for seg selv og sine gode ører. Med tydelig referanse til Bush, som han mener «er så dum», kom pangavslutningen:

- If more people in this world had good ears, this would be a better world. And that goes all the way to the top, especially in America,

sa Haden. Og publikum trampeklappet.

Underlig nok krasjet denne konserten med Pat Methenys konsert med Arild Andersen og Nilssen-Love i Forum. Men i dag kan publikum glede seg til samspill mellom de to stjernene. Etter alt å dømme har publikum store musikkopplevelser i vente når velopplagte Pat Metheny spiller med en våken Charlie Haden senere i kveld.

Jaga Jazzist: Improvisatorisk pangavslutning

Se Jaga Jazzists pangavslutning

Media Player 700 K
Media Player 350 K
Media Player 64 K

Jaga Jazzist spilte sine siste to konserter i går, og de to var svært forskjellige. Klokka 15:30 stilte de opp akustisk på Blås utendørsscene, og spilte en konsert bandet selv var meget fornøyd med. Også publikum mente instrumentene kom til sin rett, og satte pris på bandets løsslupne opptreden.

Etter midnatt begynte deres tredje nattkonsert på rad på Alexandra Nitespot, også denne gangen utsolgt. De klarte å oppfylle ambisjonen om å fornye seg fra konsert til konsert: Nattens spillejobb var friere og mer leken enn mandagens nitespot, og varte dessuten betydelig lenger.

Bandet ble jazzapplaudert av et ivrig publikum satte pris på Andreas Mjøs' og Martin Horntveths forrykende trommeduell mot slutten av «Made for radio», og var åpne for Morten Qvenilds elektroniske flørting med Jørgen Munkebys tverrfløyte og Horntveths visping. Og bandet smilte følgelig mer enn på lenge.

Etter to timer, og to ekstranumre, takket bandet for seg. Jazzister eller ikke, de ti viste seg som innovative improvisatører og et godt jazzfestivalband.

Gla'gospel og brent flesk

En annen utsolgt konsert var Ytre Suløes Jass-ensembles kirkekonsert med Gospel Children of New Orleans. For tredje gang klarte denne kombinasjonen å fylle Domkirken til trengsel. Bandet møtte koret mer eller mindre tilfeldig i 1998, og samarbeidet har ført til flere konserter i New Orleans.

Adventistkoret og gladjazzerne fra Møre spilte en konsert med variert besetning og innhold, og var alle fulle av spilleglede. Mot slutten dro de på og fikk kirkepublikummet til å reise seg og klappe med. Vi må anta at konserten virket godt inn på salget av CD'en som samarbeidet i disse dager har resultert i.

Krøyts 5x5-samspill med Fläskkvartetten på Kulturhuset tidligere på dagen ble en sterk og påtrengende opplevelse.

Krøyt møter Fläskkvartetten

Media Player 700 K
Media Player 350 K
Media Player 64 K

«Det velkjente Krøytske uttrykket, utvidet med den elektriske strykekvartetten, avfødte skiftende, mørke lydlandskaper, elektronisk dirrende under og rundt Kristin Asbjørnsens sang. På et vis monoton musikk, men ikke desto mindre fascinerende på sitt intenst insisterende vis,» skriver Dagbladets Terje Mosnes om konserten som du kan se videoklipp fra.

Bleik blues

Se B.B. King live

Media Player 700 K
Media Player 350 K
Media Player 64 K

B.B.King trakk mange til Romsdalsmuseets utescene.

BuskErud, som er gitaristene Vidar Busk og Knut Reiersrud med band, forsøkte å varme opp cirka 6000-6500 publikummere før konserten med bluesveteranen. Dagbladets Terje Mosnes ble ikke imponert: «Bleik blues. B.B. King er energisk, men først og fremst en entertainer,» mener vår anmelder. Aftenposten mener imidlertid King innfridde forventningene, og Dagsavisen at han varmet i kulda.

PANGAVSLUTNING: Jaga Jazzist har spilt fem konserter på tre dager. Både bandet og publikum var svært fornøyd med gårsdagen.
LEKEN KVARTETT: Alan Broadbent (piano), Ernie Watts (tenorsax), Larance Marable (trommer) og Charlie Haden (bass).
<B>ELLEVILLE SOLOER: Charlie Hadens Quartet West var i storform i går kveld.
LUKTET BRENT: Kristin Asbjørnsen og Krøyts samspill med svenske Fläskkvartetten slo gnister.
FOLKET STRØMMER TIL KIRKEN: Gospeljazzkonserten trakk fulle hus tre ganger.
«GIVE ME A CLEAN HEART,» sang solist og dirigent Olivia Cooper til stor applaus fra kirkepublikummet.
SJARMTROLL: Det yngste gospelbarnet har blitt scenevant i løpet av de tre konsertene til Gospel Children of New Orleans.
ENSOM MAJESTET: Charlie Haden spilte langt bak på scenen, men flørtet både med publikum og resten av bandet.