Anmeldelse: Sigmund Falck - «Edvin Eek og ordensmannen»

Spinnvill sopp-tur

Humorist Sigmund Falch tar oss med på en ellevill reise til Sydpolen – via en traktsopp.

ERFAREN: Sigmund Falch er prosjektleder i NRK og har solgt 120 000 bøker av humorserien «Falch». Nå debuterer han med barnebok gjennomillustrert av Jens K. Styve. FOTO: Eigil Korsager.
ERFAREN: Sigmund Falch er prosjektleder i NRK og har solgt 120 000 bøker av humorserien «Falch». Nå debuterer han med barnebok gjennomillustrert av Jens K. Styve. FOTO: Eigil Korsager. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Muligens ukjent for de fleste: Under isen på Sydpolen bor Ordensmannen – han som holder orden på verden, sørger for at det er like mange firkanter som rundinger, brannbiler som snøugler osv. Problemet er at han er blitt sløv. Slurvete. Edvin (11) oppdager krisen da bakken hjem plutselig blir uendelig, bokstavelig talt. Han drøfter saken med tante Pytt, pytt, og løsningen er like klar som den er kinkig: For å redde verden må Edvin og kusinen legge ut på en crazy reise til Sydpolen - via en traktsopp.

Klassisk

Det skorter ikke på skrullete skikkelser og fantastiske innslag i Sigmund Falchs barnebokdebut, som på mange måter følger en klassisk mal. Via en skjult portal, her sopp, legger barna ut på en farefull reise. Underveis møter de hindringer, skumlinger og gode hjelpere, som i eventyr flest. Disse handlingselementene er ikke utenom det forventede. Desto mer kjærkommet er det at Falch overrasker gjennom noen artige fortellergrep:

Han etablerer en tydelig fortellerstemme som henvender seg til et «du». Han bryter opp fortellingen ved å innlemme faktabokser med informasjon av nokså ymse kvalitet, og ved å la enkelte kapitler fungere som mellomspill av typen: «Nå skal det en liten stund handle om ting som blir borte». Disse bruddene skaper en fruktbar pause i fremdriften av handlingen. Illustrasjonene til Jens K. Styve er tilgjengelige og morsomme med sine nesten konstant storøyde karakterer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.